فهرست جداول
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
:: بازدید از این مطلب : 98 نوشته شده توسط : مدیر سایت
پژوهشگاه پلیمرو پتروشیمی ایرانپژوهشکده فرآیند
|
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
عنوان صفحه
چکیده…1
2-مباحث نظری و مروری بر کارهای انجامشده… 5
2-1-1-ساختار کیتین و کیتوسان. 6
2-1-2-خصوصیات کیتین و کیتوسان. 8
2-1-3-خصوصیات فیزیکی و شیمیایی کیتین و کیتوسان. 8
2-1-4-کاربردهای کیتین و کیتوسان. 8
2-3-کاربرد کیتین و کیتوسان در حذف یونهای فلزات سنگین.. 10
2-4-جذب یونهای فلزات سنگین با استفاده از گرافن و مشتقات آن. 20
2-5-3-عوامل مؤثر بر سرعت جذب سطحی.. 25
2-5-3-ت-طبیعت فاز جذب شده. 25
2-5-4-ترمودینامیک جذب سطحی.. 25
2-5-5-سامانههای جذب سطحی.. 26
2-6-روشهای تهیه و سنتز گرافن.. 32
2-6-1-روشهای پایین به بالا.. 32
2-6-2-روشهای تولید بالا به پایین.. 33
2-7-عامل دار کردن شیمیایی گرافن.. 41
2-7-1-عامل دار کردن کووالانسی.. 42
2-7-2-عامل دار کردن غیرکووالانسی.. 50
2-7-3-تثبیت کردن در یک محیط یونی.. 54
2-7-4-به طور مستقیم از گرافیت… 56
2-8-نانو کامپوزیتهای گرافن/پلیمر و روش تولید آنها 58
2-8-1-پلیمریزاسیون درجای تعاملی.. 59
3-3-2-آسیلاسیون نانو گرافن.. 66
3-3-3-عامل دار کردن نانوگرافن.. 66
3-3-5-نانوکامپوزیت دانه کیتوسان. 67
3-3-7-روش ساخت محلول یونی کادمیوم. 68
3-3-8-روش خشک کردن دی متیل فرمامید. 68
3-3-9-روش خشک کردن تتراهیدروفوران. 69
3-4-1-دستگاه طیفسنجی زیر قرمز تبدیل فوریه. 71
3-4-2-تجزیه وزن سنجی گرمایی (TGA) 71
3-4-3-ریزبین الکترونی روبشی (SEM) 72
3-4-4- سیستم آنالیز عنصری EDX.. 74
3-4-5-دستگاه طیف سنجی جذب اتمی شعله (FAAS) 74
4-1-تعیین مشخصات گرافن عامل دار شده. 76
4-1-1-طیفسنجی زیر قرمز تبدیل فوریه. 76
4-1-2-تجزیه وزن سنجی گرمایی.. 78
4-1-3-ریختشناسی نانو ذرات با استفاده از ریزبین الکترونی روبشی……..79
4-1-4-بررسی تخلخل نانوکامپوزیت ها 82
4-2-بررسی اثر تورم و جذب آب نانو کامپوزیتهای کیتوسان. 85
4-3-جذب یون کادمیوم از محلولهای آبی توسط نانوکامپوزیت هیدروژل های کیتوسان گرافن عامل دار شده……..86
4-3-1-به دست آوردن میزان جاذب بهینه جهت جذب یون کادمیوم. 86
4-3-2-به دست آوردن میزان pH بهینه در جذب یون کادمیوم. 88
4-3-3-به دست آوردن زمان تماس بهینه جهت جذب یون کادمیوم. 90
4-3-4-به دست آوردن میزان غلظت یون کادمیوم جهت جذب بهینه یون کادمیوم. 91
5-نتیجهگیری و پیشنهادها………93
فهرست شکل ها
شکل 2‑1: ساختار واحدهای منومری سلولز، کیتین و کیتوسان[2] 6
شکل 2‑2 ساختار شیمیایی پلیمرهای کیتین و کیتوسان[2] 7
شکل 2‑3 جهتگیری زنجیره ها در گاما، بتا و آلفا کیتین[2] 8
شکل 2‑5 ایجاد اتصالات عرضی و بررسی سازوکار ساختار پس از چند اصلاح: 14
شکل 2‑6 به دست آوردن دانه های کیتوسان در حمام سدیم هیدروکساید[16] 15
شکل 2‑7 تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی با بزرگنمایی به ترتیب 30 و 500 برابر[16] 16
شکل 2‑8 آماده سازی نانو کامپوزیتهای مغناطیسی کیتوسان[17] 16
شکل 2‑9 تغییرات میزان جذب یون آلومینیوم با استفاده از کیتوسان با تغییر pH [18] 17
شکل 2‑16 میزان جذب یون فسفات با استفاده از گرافن در دماهای متفاوت[25]. 23
شکل 2‑17 میزان جذب یون فسفات با استفاده از گرافن در غلظت های متفاوت یون فسفات[25]. 23
شکل 2‑18 جذب سطحی با استفاده از سامانه غیر پیوسته[26]. 27
شکل 2‑19 جذب سطحی با استفاده از سامانههای بستر ثابت[26]. 28
شکل 2‑20 جذب سطحی با استفاده از سامانه بستر ضربه زده[26]. 28
شکل 2‑21 جذب سطحی با استفاده از سامانه بستر متحرک حالت پایا[26]. 29
شکل 2‑22 جذب سطحی گاز حامل با استفاده از سامانههای بستر سیال شده[26]. 30
شکل 2‑23 به دست آوردن گرافن با منشأ گرافیتی[47]. 34
شکل 2‑24 احیا گرافن اکساید با استفاده از هیدرات هیدرازین و رسیدن به گرافن[68] 37
شکل 2‑25 تغییر رنگ احیا گرافن اکساید(سمت چپ) و تبدیل آن به گرافن(سمت راست)[74]. 37
شکل 2‑26 تغییر حجم 0.5 گرافن اکساید در اثر گرمادهی سریع تا 1000 و تبدیل شدن به 75 گرافن[47]. 38
شکل 2‑31 عامل دار کردن گرافن اکساید با اکتادسیل آمین و استفاده از تیونیل کلراید[64]. 48
شکل 2‑33 گرفت کردن 1و3- دی پلار سایکولادیشن دیازنیوم ییلد بر روی سطح گرافن[93]. 50
شکل 2‑35 طرحوارهای از اصلاح گرافن با PPESO3-[101]. 54
شکل 2‑36 تثبیت گرافن با یونهای K+. 55
شکل 2‑37 محیط آزمایش(سمت چپ) و لایه برداری از آند گرافیت(سمت راست)[57]. 58
شکل 3‑1 سامانه خشک کردن دی متیل فرمامید. 69
شکل 3‑2سامانه خشک کردن تتراهیدروفوران. 71
شکل 3‑5 طیف مرجع آزمون EDX.. 74
شکل 3‑6 دستگاه جذب اتمی Perkin-Elmer مدلAanalyst 100. 75
شکل 4‑1 طیف زیر قرمز تبدیل فوریه نمونهها 78
4‑2 دمانگاشت نانو ذرات گرافن خالص و اکسیدشده و عامل دار شده. 79
فهرست جدول ها
جدول 2‑1 روشهای تولید گرافن با استفاده از روشهای پایین به بالا[47] 32
جدول 2‑2- راههای تولید ورق های گرافن[47]. 40
جدول 2‑3- انواع روشهای اصلاح سطح کووالانسی گرافن اکساید[84] 42
جدول 2‑4- اصلاح غیرکووالانسی گرافن اکساید با استفاده از عوامل اصلاح مختلف[84]. 51
جدول 2-5- روشهای تولید گرافن عامل دار شده به طور مستقیم از گرافیت[84] 56
جدول 4‑1- داده ها ی آنالیز عنصری برای نمونه ها 80
جدول 4‑2- درصد تورم انواع جاذب ها در آب دوبارتقطیر با pH برابر 6.. 84
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف این پروژه سنتز نانوکپسولهای پلیمری آبدوست با پوسته شبکهای است که قادر به حفظ شکل گویچهای خود هستند. این نانوکپسولها حاملهای هوشمند حساسدوتایی با پوسته پلیآکریلیکاسید حساس به pH و پوسته پلی(2- هیدروکسیاتیلمتیلاکریلات) حساس به دما با دمای انتقال فاز نزدیک به دمای بدن هستند.برای این کار، ابتدا نانوذرات سیلیکا در طی 2 مرحله با 2 عامل اصلاحکننده سطحی متفاوت اصلاح شدند و شروعکننده پلیمریزاسیون رادیکالی انتقال اتم (ATRP) روی سطح ذرات پیوند خورد. سپس، با استفاده از تکنیک ATRP پلیمریزاسیون مونومر متیلاکریلات روی سطح نانوذرات انجام گرفت و با استفاده از ماکروشروعکنندههای حاصل،پلی(2- هیدروکسیاتیلمتاکریلات) به عنوان پوسته دوم سنتز شد. هیدرولیز پوسته پلیمتیلاکریلات به منظور ایجاد پلیاکریلیکاسید و سپس شبکهایشدن این پوسته به منظور حفظ ساختار انجام و بعد از حذف هسته سیلیکا ساختار مورد نظر حاصل شد. در روش دوم، برای استفاده از تکنیک پلیمریزاسیون RAFT جهت ایجاد نانوذرات با پوستههای پلیمری، از واکنش عامل RAFT بیستیوبنزویلدیسولفاید با نانوذرات اصلاحشده استفاده و شروعکننده ATRP به عامل انتقال پلیمریزاسیون RAFT تبدیل شد. سپس، به ترتیب پلیمریزاسیونهای آکریلیکاسید و
2- هیدروکسیاتیلمتاکریلات بر روی سطح نانوذرات انجام شدند.به منظور ایجاد ساختاری پایدار، پوسته اول یعنی پلیآکریلیکاسید شبکهای و سپس، به منظور ایجاد نانوکپسولهای پلیمری، هسته سیلیکایی نانوذرات توسط HF خارج شد.
از آزمون FTIR برای شناسایی گروههای عاملی عوامل اصلاح و نیز پلیمرهای پیوندخورده به سطح نانوذرات استفاده شد. همچنین آزمون 1H-NMR برای شناسایی پلیمرهای سنتزشده به کار رفت. آزمون TGA برای تعیین کمی مقادیر اصلاحکنندهها و پلیمرهای پیوندخورده به سطح وآزمون SEM به منظور بررسی ساختار ظاهری نانوذرات خالص و نیز نانوذرات اصلاحشده استفاده شد. نتایج ساختار کروی نانوذرات در همه نمونهها و و نیز افزایش قطر نانوذرات پس از هر مرحله پلیمریزاسیون را به خوبی نشان داد. تصاویر TEM ساختار هسته- پوسته نانوذرات پس از پلیمریزاسیون و نیز ساختار کپسولی (میانتهی) را پس از فرآیند خارجسازی هسته سیلیکا به خوبی نشان میدهند.
کلیدواژهها: ATRP، RAFT، هسته- پوسته، نانوکپسول، پلیاکریلیکاسید،
پلی(2- هیدروکسیاتیلمتاکریلات)
1-1- پلیمریزاسیون رادیکال آزاد کنترلشده/ زنده 2
1-1-2- پلیمریزاسیون کنترلشده/”زنده” از طریق روش NMP. 3
1-1-3- پلیمریزاسیون کنترلشده/”زنده” از طریق روش ATRP. 9
1-1-4- پلیمریزاسیون کنترلشده/ “زنده” از طریق روش RAFT. 12
1-1-5- پلیمریزاسیون کاتالیستی انتقال زنجیر برگشتپذیر (RTCP) 19
1-2- استفاده از پلیمریزاسیون کنترلشده/”زنده” برای تهیه نانوکامپوزیتها 20
1-2-2- روش پلیمریزاسیون آغازشده از سطح.. 23
1-2-3- روش “پیوند به واسطه”. 33
1-3- پلیمرهای حرارت پاسخگو. 35
1-3-2- روش های بررسی پلیمرهای حرارتپاسخگو در محلول. 37
1-4-2- پلیمریزاسیون مستقیم آکریلیکاسید. 43
1-4-3- کوپلیمرهای آکریلیکاسید. 43
1-5- پلی(2- هیدروکسیاتیلمتاکریلات) 46
2-2-5- اصلاحکنندههای سطحی.. 52
2-3-1- سامانه صافکردن مخلوطها در فرآیندهای مختلف… 54
2-4- آنالیزها و دستگاههای شناسایی.. 57
2-4-1- طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه. 57
2-4-3- پراکنش نور دینامیکی.. 58
2-4-4- میکروسکوپ الکترونی عبوری.. 58
2-4-5- میکروسکوپ الکترونی روبشی.. 59
2-4-6- رزونانس مغناطیسی هسته. 59
2-5- اصلاح سطح نانوذرات سیلیکا 59
2-5-1- آمیندارکردن سطح نانوذرات… 59
2-5-2- برمدارکردن سطح نانوذرات (نشاندن شروعکننده ATRP) 60
2-5-3- تبدیل شروعکننده ATRP به عامل RAFT. 62
2-6- واکنشهای پلیمریزاسیون. 63
2-6-1- استفاده از روش ATRP. 63
2-6-2- استفاده از روش پلیمریزاسیون RAFT. 65
2-7- شبکهایکردن پلیآکریلیکاسید. 67
2-8- حذف هسته سیلیکا و تهیه نانوذرات کروی توخالی شاخهدار. 68
3-1-1- نشاندن گروههای آمینی و شروعکننده ATRP روی سطح نانوذرات… 70
3-1-2- پلیمریزاسیون متیلاکریلات با روش ATRP. 71
3-1-3- افزودن قطعه PHEMAبه PMA پیوندخورده به سطح با پلیمریزاسیون ATRP. 71
3-1-4- هیدرولیز PMA و تبدیل آن به PAA.. 72
3-1-5- پلیمریزاسیون آکریلیکاسید با روش RAFT. 73
3-1-6- سنتز قطعه PHEMA با روش RAFT. 73
3-2- تحلیل دادههای آزمون TGA.. 74
3-3- بررسی ساختار نانوذرات با استفاده از تصاویر TEM.. 76
3-3-1- ساختارنانوذرات سنتز شده به روش ATRP. 76
3-3-2- ساختارنانوذرات سنتز شده به روش RAFT. 77
3-4- بررسی نانوذرات با استفاده از تصاویر SEM.. 78
3-4-1- بررسی نانوذرات تشکیل شده به روش ATRP. 78
3-4-2- بررسی مورفولوژیکی نانوذرات تشکیل شده به روش RAFT. 79
3-5- تحلیل دادههای طیفسنجی 1H-NMR.. 82
– مقدمه
در دو دهه گذشته، برخی از روشهای پلیمریزاسیون که تطبیقپذیری روش رادیکال آزاد را با کنترل پلیمریزاسیون آنیونی ترکیب کردهاند، ابداع شدهاند. این روشها بهعنوان پلیمریزاسیون رادیکال آزاد کنترلشده/”زنده”[1] شناخته شدهاند و بر دو اصل اختتام برگشتپذیر و انتقال برگشتپذیر استواراند. پلیمریزاسیون با واسطه نیتروکسید[2] [1-3] و پلیمریزاسیون رادیکالی با انتقال اتم[3] [4] مثالهایی از اختتام برگشتپذیر هستند در حالی که روش پلیمریزاسیون انتقال زنجیر افزایشی- جدایشی برگشتپذیر[4] [5-6] نمونهای از انتقال برگشتپذیر است. در اختتام برگشتپذیر، انتهای زنجیر پلیمر با یک ترکیب شیمیایی که میتواند به صورت برگشتپذیری متحمل تجزیه شیمیایی گردد، پوشیده میشود. در روش NMP، این ترکیب یک گروه نیتروکسید است، درحالی که در ATRP، یک هالید به گونهای برگشتپذیر به یک کمپلکس فلز واسطه[5] انتقال مییابد. در فرآیندهای بر پایه انتقال برگشتپذیر، تعویض سریع رادیکالهای در حال رشد از طریق عامل انتقال وجود دارد. در فرآیند RAFT ترکیبات تیوکربونیلتیو[6] مسئول این تعویض هستند و این تعویض از طریق ایجاد یک رادیکال واسطه انجام میشود.
از میان سه روش موجود، فرآیند RAFT قویترین روش برای برای بهبود خواص است. این روش به وجود ناخالصی در سامانه زیاد حساس نیست و با دامنه وسیعی از مونومرها و شرایط واکنشی سازگار است [5-10]. به علاوه، فرآیند RAFT قادر است پلیمریزاسیون را در محیطهای پراکنده آبی کنترل کند
[11-14]، در حالی که NMP و ATRP تا حدودی برای این هدف مناسب نیستند. در هر دو این موارد، شرکتکردن نیتروکسید یا کمپلکس فلز واسطه بین فاز آبی و آلی دلیل این امر است که شدیداً بر پلیمریزاسیون اثر میگذارد [15-17]. علاوه بر این، ناپایداری لاتکس و جدایی فازی برای سامانههای امولسیونی ATRP گزارش شده است [18].
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
جاذب های اکسیژن به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین نوع بسته بندی های فعال در بسته بندی موادغذایی می باشند که پاسخ به نیاز مصرف کنندگان با هدف عمر نگهداری بالا و کیفیت کنترل شده توسعه یافته اند که می تواند به طور موثری از حضور و اثرات سوء آن به مواد غذایی جلوگیری کنند. سطح بالای اکسیژن موجود دربرخی از بسته بندی های موادغذایی می تواند باعث رشد حشرات و میکروب های هوازی، تغییرات نامطلوب عطر، طعم، رنگ و از دست رفتن مواد مغذی گردد. در این تحقیق، فیلمهای حاوی جاذب اکسیژن از مخلوط پلی اتیلن سبک، اتیلن وینیل الکل و اسکوربیک اسید در حضور پلی اتیلن گلایکول با استفاده از سیستم اختلاط داخلی در دمای 160 درجه و دور100 دور بر دقیقه در مدت زمان سه دقیقه و نیم تهیه و خواص آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله از بررسی خواص آمیزه های تهیه شده از پلی اتیلن/ اتیل ونیل الکل (LDPE/EVOH) با درصدهای مختلفی از اسکوربیک اسید(جاذب اکسیژن) در حضور پلی اتیلن گلایکول، نشان داد که خواص مکانیکی آمیزه با ترکیب درصد2% اسکوربیک اسید بیشترین ازدیاد طول در نقطه پارگی را در مقایسه با دیگر ترکیب درصدهای جاذب اکسیزن دارا می باشد. علاوه برآن خواص نفوذ پذیری در مقابل اکسیژن برای همین ترکیب درصد(2% اسکوربیک اسید) در مقایسه با سایر ترکیب درصدها کمتر بوده است. بنابراین این ترکیب درصد برای بررسی خواص جذب اکسیژن کل انتخاب گردید. نتیجه حاصل نشان داد که با گذشت مدت زمان 30 روز میزان اکسیژن از 1/21 درصد به 02/17 درصد کاهش یافت.
فهرست مطالب
صفحه | عنوان | |
1 | فصل اول: مقدمه و مروری بر تحقیقات گذشته(مرور منابع) ——————————– | |
2 | 1-1- مقدمه ای بر پلاستیک های بسته بندی مواد غذایی————————————– | |
6 | 1-2- بسته بندی فعال در صنعت مواد غذایی———————————————— | |
8 | 1-3- جاذب های اکسیژن————————————————————— | |
13 | 1-3-1- انواع جاذب های اکسیژن—————————————————— | |
14 |
1-3-2- استفاده از جاذب های اکسیژن در بسته بندی مواد غذایی(یا جاذب های اکسیژن در ماتریس پلیمری)—————– ——————————————————– | |
17 | 1-3-3-جاذب های اکسیژن بر پایه اسید آسکوربیک ————————————— | |
18 | 1-4- مروری بر تحقیقات گذشته———————————————————- | |
23 | فصل دوم: مواد، روش تحقیق و نتایج—————————————————- | |
24 | 2-1- مواد مورد استفاده—————————————————————– | |
24 | 2-1-1- پلی اتیلن با دانسیته پایین (LDPE)——————————————— | |
25 | 2-1-2- اتیلن وینیل الکل(EVOH)—————————————————- | |
28 | 2-1-3- آسکوربیک اسید(Ascorbic Acid)——————————————— | |
29 | 2-1-4- پلی اتیلن گلایکول(PEG)—————————————————– | |
30 | 2-2- روش های فرایند و بررسی خواص————————————————- | |
30 | 2-2-1- دستگاه های فرایند ، روش تهیه نمونه ها و دستگاه های اندازه گیری و بررسی خواص— | |
30 | 2-2-1-1- مخلوط کن داخلی—————————————————– | |
31 | 2-2-1-2- پرس گرم———————————————————— | |
33
33 |
2-2-2- تهیه آمیزه و فرمولاسیون—————————————————-
2-2-2-1-تهیه محلول حاوی جاذب اکسیژن—————————————– 2-2-2-2- تهیه آمیزه پلیمری—————————————————- |
|
34 | 2-3- آزمون های انجام شده و نتایج————————————————— | |
35 | 2-3-1- آزمون خواص مکانیکی- کشش———————————————– | |
39 | 2-3-2- آزمون گذردهی اکسیژن—————————————————– | |
41 | 2-3-3- آزمون انتقال بخار آب——————————————————- | |
44 | 2-3-4- آزمون میزان جذب اکسیژن ————————————————- | |
47 | فصل سوم: بحث و نتیجه گیری پیشنهادها———————————————- | |
48 | 3-1- خواص مکانیکی آمیزه ها ———————————————————- | |
50
51 52
53 |
3-2- گذردهی اکسیژن—————————————————————-
3-3- انتقال بخار آب——————————————————————
3-4- جذب اکسیژن با دستگاه کروماتوگرافی گازی——————————————
مراجع—————————————————————————— |
|
فهرست جداول
جدول1-1-کاربردهای سیستم بسته بندی فعال——————————————7 |
جدول1-2- سیستم های جاذب اکسیژن—————————————————-20 |
جدول2-1- مشخصات پلی اتیلن سبک گرید LF0200———————————–25 |
جدول2-2- مشخصات اتیلن وینیل الکل———————————————-26 |
جدول2-3- مشخصات آسکوربیک اسید ———————————————28 |
جدول2-4- مشخصات پلی اتیلن گلایکول ——————————————-29 |
جدول2-5- فرمولاسیون و کد آمیزه های تهیه شده ————————————34 |
جدول2-6- استاندارد آزمون کشش ————————————————-35 |
جدول2-7- شرایط مورد استفاده برای آزمون کشش فیلم ——————————-36 |
جدول2-8- خواص مکانیکی آمیزهها دارای ترکیب درصدهای متفاوت ازLDPE و درصد ثابت EVOH در حضور ماده جاذب و افزودنی Ascorbic Acid/PEG در مقایسه با نمونه خالص((EVOH/LDPE.38 |
جدول2-9- نتایج آزمون انتقال عبور اکسیژن برای آمیزهها دارای ترکیب درصدهای متفاوت ازLDPE و درصد ثابت EVOH در حضور ماده جاذب و افزودنی Ascorbic Acid/PEG در مقایسه با نمونه خالصLDPE.——————————————————————-40
جدول2-10- نفوذ پذیری بخار آب برای آمیزهها دارای ترکیب درصدهای متفاوت ازLDPE و درصد ثابت EVOH در حضور ماده جاذب و افزودنی Ascorbic Acid/PEG در مقایسه با نمونه خالصLDPE. ——————————————————————————-40
|
جدول2-11- شرایط دستگاه کروماتوگرافی گازی برای اندازه گیری گاز اکسیژن—————45
جدول2-12- اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در ظرف آزمون با گذشت مدت زمان تعیین شده(برای آمیزهها دارای ترکیب درصدهای متفاوت ازLDPE و درصد ثابت EVOH در حضور ماده جاذب و افزودنی Ascorbic Acid/PEG در مقایسه با نمونه خالص((EVOH/LDPE.—————————-46 |
فهرست تصاویر (اشکال و نمودارها) | |
عنوان | صفحه |
شکل1-1- واکنش آسکوربیک اسید با اکسیژن——————————————–
شکل2-1- ویژگی های اتیلن وینیل الکل(EVOH)—————————————- |
18
27 |
شکل2-2- ساختار مولکولی آسکوربیک اسید——————————————–
شکل2-3-شکل محفظه ی دستگاه مخلوط کن داخلی به همراه نمایی از سطح مقطع چرخانه ها— |
28
31 |
شکل 2-4- شمایی از دستگاه پرس (Minitest Press)————————– | 32 |
شکل2-5- نمایی از دستگاه اندازه گیری ضریب عبور گاز اکسیژن———————— | 40 |
شکل2-6- ترازو و ظروف آزمون جهت اندازه گیری میزان انتقال بخار آب——————— | 43 |
شکل2-7- ظرف آزمون اندازه گیری میزان جذب اکسیژن از فیلم های تهیه شده حاوی جاذب اکسیژن
نمودار2-1- نمودار میله ای تنش در نقطهی شکست برای آمیزهها دارای ترکیب درصدهای متفاوت زLDPE و درصد ثابت EVOH در حضور ماده جاذب و افزودنی Ascorbic Acid/PEG در مقایسه با نمونه خالص ((EVOH/LDPE.—————————————————— نمودار2-2- نمودار میله ای درصد ازدیاد طول در نقطهی پارگی برای آمیزهها دارای ترکیب درصدهای متفاوت ازLDPE و درصد ثابت EVOH در حضور ماده جاذب و افزودنی Ascorbic Acid/PEG در مقایسه با نمونه خالص((EVOH/LDPE.———————————————- |
46
38
39 |
نمودار2-3- نتایج آزمون انتقال عبور اکسیژن برای آمیزهها دارای ترکیب درصدهای متفاوت ازLDPE ودرصد ثابت EVOH در حضور ماده جاذب و افزودنی Ascorbic Acid/PEG در مقایسه با نمونه خالص((LDPE.——————————————————–— |
41 |
نمودار2-4- نتایج آزمون انتقال بخارآب برای آمیزهها دارای ترکیب درصدهای متفاوت ازLDPE و درصد ثابت EVOH در حضور ماده جاذب و افزودنی Ascorbic Acid/PEG در مقایسه با نمونه خالص((LDPE.—————————————————— |
44 |
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
با پیشرفت دانشها و علوم مختلف، مرزهای دانش بههم رسیده و در برخی از زمینهها ما شاهد آمیختگی علوم مختلف هستیم. یکی از زمینههای مهم و بسیار کاربردی و گسترده ” مهندسی سیستمهای رهایش دارو” است که مرز مشترکی با بسیاری از علوم ازجمله: داروسازی، بیولوژی، بافت شناسی، آنالیز ریاضی، مهندسی پلیمر، مهندسی بیومتریال و … دارد. این زمینه یکی از جوانترین موضوعات مطرح در علوم روز دنیا است و امروز سهم عمده از تحقیقات مهندسان را به خود اختصاص داده است. هدف از طراحی این سامانهها کاهش تکرار مصرف، افزایش اثر دارو و کاهش عوارض ناشی از آن است.
در این پایاننامه به بررسی و مدلسازی فرآیند حاصل از رهایش دارو از هموپلیمر(پلی ɛ- کاپرولاکتون)، کوپلیمر( پلیDL لاکتید –کو- گلایکولیداسید) و مخلوطی از این دو پلیمر زیستتخریبپذیر پرداخته شدهاست. فرایند درنظر گرفته شده برای این سامانه نفوذ همراه با واکنش شیمیایی است، به این معنی که دارو از راه واکنش شیمیایی اتفاق افتاده درون پلیمر(شامل تخریب پلیمر که اساساً براساس هیدرولیز) آزاد میشود و از طریق نفوذ به محیط بیرون رهایش مییابد. بنابراین مدل براساس تخریب پلیمر پایهگذاری گردیده، معادلات تخریب پلیمر توسط معادلات ممان ساده سازی گردیده و در نهایت معادلات حاکم همراه با شرایط مرزی و اولیه به روش تفاضل محدود- ضمنی حل عددی گردیده است. این مدل قادر است میزان رهایش دارو را در مکان و زمان مشخص پیشبینی نماید. جهت تعیین میزان دقت مدل پیشنهادی از نتایج تجربی موجود در مقالات برای داروی پاکلیتاکسل استفاده گردیده است. که باتوجه به نتایج حاصل از مدل و مقایسه با مقادیر تجربی، میزان دقت بالای مدل ارائه شده تأیید میگردد.
کلمات کلیدی: رهایش دارو، دوفازی، پلیمرهای زیستتخریبپذیر، مدلسازی، نفوذ، واکنش شیمیایی
عنوان صفحه
1-1 سامانههای آزادسازی کنترل شده دارو 3
1-1-1 تفاوت بین سیستمهای نوین وسنتی.. 4
1-3 فرآیندهای ارتقاء دهنده یا مانع شونده از رهایش…. 7
1-4-1 پلیمرهای زیستتخریبپذیر. 9
1-6-2 طبقه بندی پلیمرهای زیست فرسایش پذیر سنتزی.. 13
1-6-2-4 دیگر پلیمرهای زیست فرسایش پذیر. 14
2-2 تئوریهای واقع بینانه ماشینی نگری.. 19
2-2-1 تئوریهای براساس قانون نفوذ فیک…. 20
2-4-2 تئوریهای مربوط به تورم پلیمر. 28
2-3 مدلهای ریاضی تجربی و نیمه تجربی.. 29
2-3-4 شبکههای عصبی مصنوعی.. 31
2-4 روشهای مدلسازی برای فرسایش و تخریب پلیمر. 31
2-4-1 مدلهای وابسته به پدیدهشناسی.. 33
2-4-3 مدلهای بر اساس نفوذ و واکنش شیمیایی.. 36
2-4-3-1 مدل های بر اساس غیر مونتکارلو. 36
2-4-3-2 مدلهای بر اساس مونتکارلو. 41
2-6 عوامل تأثیر گذار بر رهایی.. 43
2-6-1 تأثیر PVP روی الگوی رهایش…. 43
2-6-2 دمای انتقال شیشهای.. 44
2-6-3 osmolarity محیط کشت رهایی.. 45
2-6-5 دمای محیط کشت رهایی.. 46
2-6-5-1 تأثیر دمای نهفتگی روی تخریب ذرات PLGA.. 47
2-6-6 اثر شدید PH روی تخریب پلیمر. 47
2-7 مروری کلی بر تحقیقات گذشتگان.. 48
3-1-1 پلیمر پلی (D,L- لاکتید- کو-گلیکولید) اسید. 61
3-1-1-1 فرایندهای فیزیکی-شیمیایی اتفاق افتاده در DDSs بر پایۀ PLGA.. 62
3-1-2 پلیمر پلی (ε- کاپرولاکتون) 63
3-1-4 محلول بافر فسفات سالین.. 64
4-1 قانون دوم نفوذ فیک همراه با واکنش شیمیایی.. 71
4-1-1 مدلسازی تخریب پلیمر. 72
4-2-1 معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی.. 77
4-4 مقادیر موردنیاز جهت مدلسازی.. 81
5-3 ترکیب دوفاز به صورت 50/50. 94
فصل ششم: نتیجهگیری و پیشنهادات… 97
مقدمه
آنچه از شنیدن نام دارو برای اولین بار به ذهن خطور میکند شاید چیزی فراتر از قرص، کپسول و یا آمپول نباشد! در حالیکه دنیای دارو و روشهای انتقال آن به بدن به همینها خلاصه نمیگردد. معمولاً داروها به دو طریق گوارشی(ورود از طریق دهان و جذب به سمت خون در طول لوله گوارشی) وغیر گوارشی( تزریق، قطرههای چشمی و …) وارد بدن میشوند. ورود دارو از این روشها مشکلات و محدودیتهایی را به دنبال دارد و به همین دلیل محققان در پی راههایی بودند که بتواند مشکلات فوق را تا حد زیادی حل کند. به دنبال این تلاشها سیستمهای رهایش کنترل شده دارو مطرح شد که دارای مزایای زیادی است. مهمترین این مزایا شامل توانایی حفظ غلظت دارو در حدی نسبتاً ثابت برای مدتی مشخص، قابلیت تنظیم سرعت آزادشدن دارو وابسته به محل دارورسانی، امکان رساندن دارو به یک عضو یا بافت خاص، توانایی رساندن چندین مادۀ دارویی با یک فرمولاسیون، امکان دارورسانی در ابعاد نانومتری و… این سیستمها انقلابی را در زمینه درمان بسیاری از بیماریها ایجاد نموده و درحال پیشرفت روز افزون است ]1[.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
مقدمه:
برنامه ریزی، مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می کند. هر کس می تواند با برنامه ریزی و تعیین اهداف مورد نظر و پیش بینی راه های دستیابی به آن ها، در جهتی صحیح حرکت نموده و به موفقیت لازم دست یابد.
برنامه ریزی، یکی از ارکان اصلی سازمان ها بوده و ادامه حیات سازمان و دستیابی به نتایج مورد نظر، بدون داشتن برنامه ای مشخص، غیر ممکن می نماید. فقدان برنامه ریزی در سازمان با عدم توفیق سازمان و شکست آن در مأموریت های محول شده ملازم است. برنامه ریزی دو رکن اصلی دارد که عبارت است از: تعیین اهداف و پیش بینی راه های دستیابی به آن ها. دوم آن که، در برنامه ریزی بایستی دو نکته مهم همواره مورد نظر باشد: یکی داشتن دوره زمانی مشخص و دیگر داشتن بودجه و هزینه معین( حکیمی ، 1378، ص 169) .
بنابراین، می توان برنامه ریزی را در یک عبارت مختصر و جامع این گونه تعریف کرد:
برنامه ریزی عبارت است از تعیین اهداف و پیش بینی راه های دستیابی به آن ها در دوره زمانی مشخص و با هزینه معین.برنامه ریزی علاوه بر این که نقش هدایت کردن و راهنمایی را در سازمان به عهده دارد، به مدیران سازمان ها این امکان را می دهد که از منابع و امکانات سازمان به صورت مناسب و بهینه استفاده نمایند. برنامه ریزی می تواند در تصمیم گیری درست، مدیران را یاری داده و با شناسایی به موقع فرصت ها، و عوامل تهدید کننده سازمان، مدیران را در استفاده صحیح از فرصت ها و مقابله به موقع در برابر تهدیدها کمک کند.( همان منبع ، ص170)
1- تعریف برنامه ریزی1
برنامه ریزی عبارتست از فرایندی دارای مراحل مشخص و بهم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیمات. برنامه ریزی فکر کردن راجع به آینده یا کنترل آن نیست بلکه فرایندی است که میتواند در انجام این امور مورد استفاده قرار گیرد. برنامه ریزی، تصمیمگیری در شکل معمول آن نیست بلکه از طریق فرایند برنامه ریزی، مجموعهای از تصمیمات هماهنگ اتخاذ میشود. برنامه ریزی میتواند برای زمان حال یا آینده انجام شود.( علاقه بند ، 1384 ، ص 45) .
بر طبق این تعریف، تصمیمگیریهای مقطعی و ناپیوسته و اتخاذ سیاستها برای پیشبرد سازمان در زمان حال یا آینده برنامه ریزی نیستند. برنامه ریزی متکی بر انتخاب و مرتبط ساختن حقایق است. حقایق مفاهیم واقعی، قابل آزمون و اندازهگیری هستند. دیدگاهها، عقاید، احساسات و ارزشها به عنوان حقایقی تلقی میشوند که فرایند برنامه ریزی بر اساس آنها سازمان داده میشود. همانطور که اشاره شد برنامه ریزی صرفاً یک فرایند تصمیمگیری نیست بلکه فرایندی شامل روشن ساختن و تعریف حقایق و تشخیص تفاوت بین آنهاست یا به عبارتی گونهای فرایند ارزیابی است که در پایان آن، در انتخاب حقایق ارزیابی شده تصمیمگیری میشود.
برنامه بیانی روشن، مستند و مشروح از مقاصد و تصمیمات است. برنامه خروجی فرایند برنامه ریزی است اما برنامه ریزی یک فرایند پیوسته است که بیش از اتخاذ هر تصمیمی آغاز شده و پس از اجرای آن تصمیم ادامه مییابد. برنامهها تهیه شده و اجرا میگردند.(همان منبع ، ص 46) .
بیان مسئله:
برنامه های دولتی ، مهم ترین مولفه نظام آموزش عالی هر کشوری محسوب می شوند. میزان توانایی استید در امر تدریس ارتباط معنی داری با میزان آگاهی آنان از امور برنامه ریزی درسی دارد. به همین دلیل فرایند تدوین این برنامه ها و به ویژه شرکای اصلی که باید در تدوین آن مشارکت داشته باشند ، طیف وسیعی از ادبیات برنامه ریزی درسی را به خود اختصاص می دهد. توجه به لزوم برنامه ریزی درسی و دقت در اجزاء تشکیل دهنده آن به به عنوان یک سیستم و مجموعه نشانگر حساسی از سازمان فکری و روند آموزشی اساتید می باشد و اصطلاح برنامه درسی به منظورهای گوناگون به کار برده شده است از جمله به عنوان برنامه ای برای یک موضوع درسی خاص در یک پایه تحصیلی مشخص،در طول یک دوره تحصیلی یا به عنوان برنامه موضوع های مختلف درسی در طول یک دوره تحصیلی ، با این وجود در بسیاری از موارد برنامه درسی گسترش یافته است ، تا آنجا که برنامه تفضیلی کلیه فعالیتهای یادگیری یادگیرنده ، انواع وسایل آموزشی ، پیشنهاداتی در مورد راهبردهای یاددهی-یادگیری و شرایط اجرای برنامه را شامل شده است.(حکیمی،1378،ص68)
هیچ فعالیتی در آموزش و پرورش انجام نمی شود مگر اینکه هدفمند باشد «شوال من باید بکوشم که دانش آموزان به چه دست یابند؟ ظاهراً به نظر می رسد که سوالی کاملاً آسان می باشد. با این حال اغلب موجب بعضی مشکلات می شود . این پرسشی است که به نظر می رسد بعضی معلمان هرگز از خودشان نمی پرسند. دانشجو معلمان دانشکده های علوم تربیتی آن موقعی که می خواهند به تمرین آموزگاری بپردازند اغلب از خود یا معلمانشان می پرسند « چه چیزی را باید تدریس کنم؟» چه روشهای به کار ببرم؟ ولی به ندرت میپرسند که « من باید بکوشم تادانش آموز به چه چیزی دست یابند؟ دذرست است که در بعضی جاها در یادداشتهای آمادگی شان معمولاً اظهار کوتاهی در مورد هدف دیده می شود ولی این اغلب بر حسب محتوایی که باید یاد گرفته شود ، یا مهارتی است که باید به دست آید بیان می گردد. این آرمانها و هدفهای آموزش و پرورش ، معیارهایی هستند برای انتخاب دروس ، محتوای آنها ، تنظیم روهشای آموزش ، تهیه آزمون و وسایل ارزشیابی، در حقیقت کلیه قسمتهای مختلف برنامه درسی ، وسایل رسیدن به مقاصد آموزش آموزش و پرورش هستند.(ملکی ، 1386 ، ص 22).
از این رو برای مطالعه برنامه درسی به طور منظم و آگاهانه ، باید اطمینان حاصل شود که هدفهای آموزش و پرورش تعیین و مشحص شده است.معلمان باید بداند که انتخاب برنامه درسی امری مهم در تدریس به مشار می آید. زیرا یکی از مهمترین عوامل در پیشرفت دانش آموزان انتخاب برنامه تحصیلی درست است . برنامه درسی تأثیر بس شگرف بر میزان یادگیری و پیشرفت ، در مدارس و بالابردن کیفیت تدریس در معلمان را دارد.(همان منبع،ص 23).
و اما سوالی که در این تحقیق می خواهیم به آن پاسخگو باشیم بررسی تأثیر برنامه درسی.
اهیمت و ضرورت تحقیق:
اثر بخشترین زمان در برنامه ریزی درسی وقتی است که (نیازی) برای برآوردن وجود دارد. روشن است که هر برنامه ریزی برای رفع نیازها صورت می گیرد. نیازها صورتهای گوناگونی دارند. برخی از آنها فوریند و برخی دیگر نیستند.نیازهایی را که معلمان برای برآوردن آنها برنامه ریزی می کنند. نیازهایی هستند که باید بصورت روزانه برآورده شوند. برای مثال دانش آموزان دوره ابتدایی ، مطابق جدول زمانی که برای درس علوم در نظر گرفته می شود ، باید در هر جلسه درس برای رفع نیازهایی تلاش کنند. به سخن ساده تر در قالب نیازهای مشخص ، اهدافی در نظر گرفته می شود همچنین در قالب کتابهای درسی اهدافی مطرح شده است که دانش آموزان در هر جلسه یا در چند جلسه به برخی از آنها دست می یابند و بدین ترتیب در پایان دوره ، پاره ای از این نیازها برآورده می شود.(اینترنت 2).
افزون بر وجود نیازهای برنامه ریزی درسی الزامی است کسانی که به امر برنامه ریزی اقدام می کنند مهارت مورد نیاز را کسب کرده باشند. نتیجه برنامه ریزی توسط شخص غیر ماهر چندان امیدوار کننده نیست. کسب مهارت برنامه ریزی درسی از طریق انواع کارآموزی ها در محیط های گوناگون میسر است. بعلاوه بر دو اصلی که پیشتر اشاره شد، برنامه ریزی درسی باید به مبانی روان شناسی یادگیری ، جامعه شناسی و فلسفه مسلط بر اجتماع ، آگاهی کامل داشته باشد. بدون چنین پیش نیازی برنامه درسی ارزش اجرایی نمی یابد . الزامی است کسانی که مسئولیت برنامه ریزی درسی را می پذیرند ، در زمینه ها اشاره شده مطالعاتی داشته باشند.(همان منبع).
پژوهش در این زمینه لازم است زیرا : برنامه درسی به فرآیند آموزش نظم می بخشد و روند کار را معین می سازد . پژوهش در این زمینه لازم است زیرا دیده می شود که در بیشتر محیط های آموزشی و پرورشی مسولیت فراهم کردن دورهای آموزش به متخحصصان واگذار می شود. گفتنی است که متخصص بودن در یک موضوع نیازمند رعایت چهارچوب ویژه برنامه ریزی درسی است. تهیه برنامه درسی برنامه ریزان درسی را در رسیدن به اهداف مورد نظر یاری می کند. برنامه ریزی درسی بر ای آموزش گروه یا جمعیتی از فراگگیرندگان ، نیازمند اطلاعات گوناگونی است.پس عدم اجرای چنین تحقیقاتی می تواند ما را از دست چنین اطلاعاتی محروم کند.منابع انسانی کلید توسعه هر جامعه ای به شمار می ایند هر اندازه برنامه ریزی برای آموزش نظام دارتر باشد بهره برداری از پتانسیل نیروی انسانی بهتر خواهد بود پس عدم اجرای این پژ وهش ها باعث می شود دست اندر کاران آموزش نتوانند به صورت کامل از پتانسیل نیروی انسانی استفاده کنند. برنامه ریزی درسی که تمهید و ابزاری برای تدوین نظام برنامه درسی است ، به متخصصان نظام آموزش در پرورش نیروی انسانی کارآمد کمک کند.برنامه های درسی نظام دار آموزش و پرورش به دست اندر کاران کمک می کند تا بتوانند ضمن ارزشیابی و نظارت کافی به جریان اجرای برنامه های آموزش در حفظ و اصلاح و پرورش آن بکوشند.
اهداف پژوهش :
هدف کلی : بررسی و مقایسه تاثیر طرح برنامه ریزی درسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 90-89
اهداف جزئی :
1 – تعیین رابطه بین برنامه ریزی آشکارو پیشرفت تحصیلی در پسران.
2 – تعیین رابطه بین برنامه ریزی آشکارو پیشرفت تحصیلی در دختران
3 – تعیین رابطه بین برنامه درسی پنهان ( غیر رسمی ) و پیشرفت تخصیلی در دختران
4 – تعیین رابطه بین برنامه درسی پنهان ( غیر رسمی ) و پیشرفت تخصیلی درپسران
5 – تعیین رابطه بین برنامه درسی موضوع محور و پیشرفت تخصیلی در دختران
6 – تعیین رابطه بین برنامه درسی موضوع محور و پیشرفت تخصیلی در پسران
7 – تعیین رابطه بین برنامه درسی دانش آموز محور و پیشرفت تخصیلی در دختران
8 – تعیین رابطه بین برنامه درسی دانش آموز محور و پیشرفت تخصیلی در پسران
9 – تعیین رابطه بین برنامه درسی جامعه محور و پیشرفت تخصیلی در دختران
10 – تعیین رابطه بین برنامه درسی جامعه محور و پیشرفت تخصیلی در پسران
11 – پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر بیشتر از پسران است .
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
| |
وب : | |
پیام : | |
2+2=: | |
(Refresh) |
متن دلخواه شما
|
|