دانشگاه صنعتی ارومیه
پردیس دانشگاهی
گروه مهندسی صنایع
عنوان:
بررسی رابطه بین یکپارچگی زنجیره تأمین با عملکرد یک شرکت تولیدی بررسی موردی شرکت پاکدیس ارومیه
استاد راهنما:
دکتر هاشم عمرانی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع گرایش صنایع
خرداد ماه 1394
فهرست مطالب
1 فصل اول کلیات ———————————————————————— 1
1ـ1 بیان مسئله 2
1ـ2 اهداف تحقیق- 4
1ـ3 فرضیه ها 4
1ـ4 چارچوب نظری تحقیق 5
1ـ5 مدل تحلیلی تحقیق 6
1ـ6 قلمرو تحقیق – 6
1ـ6ـ1 قلمرو موضوعی تحقیق – 6
1ـ6ـ2 قلمرو مکانی تحقیق 6
1ـ6ـ3 قلمرو زمانی 6
2 فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق ——————————————————— 7
2ـ1 مقدمه 8
2ـ2 زنجیره تأمین – 9
2ـ3 تعریف مدیریت زنجیره تأمین 10
2ـ4 تاریخچه مدیریت زنجیره تأمین 11
2ـ5 عملیات مدیریت زنجیرۀ تأمین و عملکرد شرکت 11
2ـ6 مشکلات زنجیرۀ تأمین – 12
2ـ7 مفهوم اثر شلاقی – 14
2ـ8 تأثیرات اثر شلاقی بر زنجیره تأمین 15
2ـ9 راههای مقابله با اثر شلاقی – 16
2ـ10 راهکارهای فناوری اطلاعات برای کاهش اثر شلاقی 18
2ـ11 معیارهای عملکرد زنجیره تأمین – 19
2ـ12 موجودی در زنجیره تأمین – 20
2ـ13 مدل پویای زنجیره تأمین – 24
2ـ14 مدیریت زنجیره تأمین سبز 24
2ـ15 رقابت واقعی در محیط کسب و کار بین زنجیره های تأمین- 26
2ـ16 مطالعه اهمیت و کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین- 27
2ـ17 نقش و اهمیت اطلاعات در زنجیره تأمین- 29
2ـ18 مشخصه های زنجیره تأمین با رویکرد جریان اطلاعات- 31
2ـ19 پوشش گسترده 31
2ـ20 کانال های دستیابی بیشتر 31
2ـ21 اطلاعات با کیفیت بالا 32
2ـ22 بررسی اثرات فناوری اطلاعات بر زنجیره تأمین 32
2ـ23 فناوری اطلاعات و تأثیر آن در توسعه استراتژیهای کسب و کار در زنجیره تأمین 34
2ـ24 وضعیت فعلی استفاده از مدیریت زنجیره تأمین در کشور 35
2ـ25 یکپارچگی با تأمین کنندگان و رابطه آن با عملکرد شرکت 36
2ـ26 یکپارچگی داخلی و رابطه آن با عملکرد شرکت – 36
2ـ27 یکپارچگی با مشتریان و رابطه آن با عملکرد شرکت 37
2ـ28 پیشینه پژوهش – 37
2ـ29 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 37
2ـ30 تحقیقات انجام شده در داخل کشور 42
3 فصل سوم روش تحقیق—————————————————————— 52
3ـ1 روش اجرای تحقیق- 53
3ـ2 جامعه و نمونه آماری- 54
3ـ3 ابزار جمع آوری اطلاعات- 55
3ـ4 مقیاسهای پرسشنامه 56
3ـ5 روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات- 56
3ـ6 روش تجزیه وتحلیل داده های آماری- 56
4 فصل چهارم تجریه و تحلیل اطلاعات آماری- 58
4ـ1 مقدمه 59
4ـ2 توصیف نمونه 60
4ـ2ـ1 جنسیت- 60
4ـ2ـ2 تأهل- 60
4ـ2ـ3 سن- 61
4ـ2ـ4 تحصیلات- 62
4ـ2ـ5 سابقه خدمت- 62
4ـ3 بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق- 63
4ـ4 همبستگی های بین متغیرهای تحقیق- 64
4ـ5 آزمون فرضیه ها 65
4ـ5ـ1 فرضیه اول- 65
4ـ5ـ2 فرضیه دوم 66
4ـ5ـ3 فرضیه سوم 68
4ـ5ـ4 فرضیه چهارم 69
4ـ5ـ5 فرضیه پنجم- 71
4ـ5ـ6 فرضیه ششم- 72
4ـ5ـ7 فرضیه اصلی- 74
4ـ6 تحلیل ساختاری- 75
5 فصل پنجم بحث و نتیجهگیری یافتهها 76
5ـ1 بحث و نتیجهگیری یافتهها 77
5ـ1ـ1 فرضیه اول- 77
5ـ1ـ2 فرضیه دوم 77
5ـ1ـ3 فرضیه سوم 78
5ـ1ـ4 فرضیه چهارم 79
5ـ1ـ5 فرضیه پنجم- 80
5ـ1ـ6 فرضیه ششم- 81
5ـ1ـ7 فرضیه اصلی- 82
5ـ2 محدودیت های تحقیق- 83
5ـ3 پیشنهادات تحقیق- 83
5ـ4 پیشنهادات پژوهشی- 84
منابع و ماخذ 1
فهرست جداول
جدول 3‑1: مقیاس رتبه ای داده ها و ارزش عددی هرمقیاس برای پرسشنامه- 56
جدول 4‑1: توزیع فراوانی افراد نمونه بر حسب جنسیت- 60
جدول 4‑2 : توزیع فراوانی تأهل در افراد نمونه- 60
جدول 4‑3 : توزیع فراوانی سن افراد نمونه- 61
جدول 4‑4 : توزیع فراوانی سابقه خدمت افراد نمونه- 62
جدول 4‑5 : توزیع فراوانی سابقه خدمت افراد نمونه- 62
جدول 4‑6 : بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق- 63
جدول 4‑7 : همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقیق با یکپارچگی زنجیره تأمین- 64
جدول 4‑8 : همبستگی پیرسون متغیرهای تحقیق با عملکرد شرکت پاکدیس– 64
جدول 4‑9 : ضریب همبستگی بین یکپارچگی تأمین کنندگان با عملکرد شرکت پاکدیس– 65
جدول 4‑10 : جدول تحلیل رگرسیون یکپارچگی زنجیره تأمین بر عملکرد شرکت پاکدیس– 65
جدول 4‑11 : ضریب همبستگی بین یکپارچگی داخلی با عملکرد شرکت پاکدیس– 66
جدول 4‑12 : جدول تحلیل رگرسیون یکپارچگی داخلی بر عملکرد شرکت پاکدیس– 67
جدول 4‑13 : ضریب همبستگی بین یکپارچگی با مشتریان با عملکرد شرکت پاکدیس– 68
جدول 4‑14 : جدول تحلیل رگرسیون یکپارچگی با مشتری بر عملکرد شرکت پاکدیس– 69
جدول 4‑15 : ضریب همبستگی بین یکپارچگی زنجیره تأمین رضایت مشتری در شرکت پاکدیس– 69
جدول 4‑16 : جدول تحلیل رگرسیون یکپارچگی زنجیره تأمین بر رضایت مشتری در شرکت پاکدیس– 70
جدول 4‑17 : ضریب همبستگی بین یکپارچگی زنجیره تأمین با عملکرد مالی در شرکت پاکدیس– 71
جدول 4‑18 : جدول تحلیل رگرسیون یکپارچگی زنجیره تأمین بر عملکرد مالی در شرکت پاکدیس– 72
جدول 4‑19 : ضریب همبستگی بین یکپارچگی زنجیره تأمین با عملکرد بازار در شرکت پاکدیس– 72
جدول 4‑20 : جدول تحلیل رگرسیون یکپارچگی زنجیره تأمین بر عملکرد بازار در شرکت پاکدیس– 73
جدول 4‑21 : ضریب همبستگی بین یکپارچگی زنجیره تأمین با عملکرد شرکت پاکدیس– 74
جدول 4‑22 : جدول تحلیل رگرسیون یکپارچگی زنجیره تأمین بر عملکرد شرکت پاکدیس– 75
فهرست نمودارها
نمودار 4‑1: نمودار توزیع جنسیت افراد نمونه- 60
نمودار 4‑2 : نمودار توزیع تاهل افراد نمونه- 61
نمودار 4‑3 : نمودار توزیع سن در افراد نمونه- 61
نمودار 4‑4 : نمودار توزیع سابقه خدمت در افراد نمونه- 62
نمودار 4‑5 : نمودار توزیـع سابقه خدمت در افراد نمونه- 63
نمودار 4‑6 : نمودار پراکنش بین یکپارچگی تأمین کنندگان و عملکرد شرکت پاکدیس– 66
نمودار 4‑7 : نمودار پراکنش بین یکپارچگی داخلی و عملکرد شرکت پاکدیس– 67
نمودار 4‑8 : نمودار پراکنش بین یکپارچگی با مشتریان و عملکرد شرکت پاکدیس– 68
نمودار 4‑9 : نمودار پراکنش بین یکپارچگی با مشتریان و عملکرد شرکت پاکدیس– 70
نمودار 4‑10 : نمودار پراکنش بین یکپارچگی با مشتریان و عملکرد مالی شرکت پاکدیس– 71
نمودار 4‑11 : نمودار پراکنش بین یکپارچگی با مشتریان و عملکرد بازار شرکت پاکدیس– 73
نمودار 4‑12 : نمودار پراکنش بین یکپارچگی زنجیره تأمین و عملکرد شرکت پاکدیس– 74
نمودار 4‑13 : تحلیل ساختاری روابط بین متغیرهای تحقیق- 75
1 فصل اول
کلیات
1ـ1 بیان مسئله
در بازار رقابتی موجود، بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوه بر توجه به شرکت و منابع داخلی، خود را ملزم به مدیریت و نظارت بر منابع و عناصر مرتبط در خارج از شرکت نموده اند. بر این اساس، فعالیتهایی نظیر تهیه مواد، تولید، نگهداری و انبارداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتریان که پیش از این در سطح شرکت انجام می پذیرفت، در حال حاضر به سطح زنجیره تأمین منتقل شده است. در این میان، یکپارچگی زنجیره تأمین، به عنوان عاملی مهم در ایجاد هماهنگی و همکاری میان عناصر مختلف زنجیره تأمین، نقشی حیاتی در بهبود عملکرد شرکتهای موجود در زنجیره تأمین یافته است، یکپارچگی زنجیره تأمین فرصتهای عمدهای برای شرکت فراهم می سازد تا سطح عملکرد و موقعیت بازار خود را ارتقا دهد. امروزه، زنجیره تأمین به عنوان یک اصل مهم مورد توجه مدیران شرکتها قرار گرفته است و مدیران علاوه بر تمرکز بر فعالیتهای داخلی شرکت خود، در پی برقراری روابط بلندمدت و مبتنی بر تعهد و اعتماد با تأمین کنندگان و مشتریان خود هستند. راهبرد یکپارچگی زنجیره تأمین میتواند با راهبرد رقابتی شرکت همسو شود و مجموعه ای از راهبردهای مفید فراهم شود.
یکپارچگی زنجیره تأمین را میتوان به عنوان یک فرآیند کنش متقابل و همکاری تعریف نمود که در آن شرکتهای موجود در یک زنجیره تأمین به شیوهای مشارکتی با یکدیگر کار میکنند تا پیامدهای متقابلاً مقبول کسب نمایند. در واقع، شرکتهایی که در ابتدا به صورت مستقل و مجزا فعالیت می نمودند، جهت کسب مزایای عملکردی بهتر، تلاش می کنند تا با سایر عناصر زنجیره تأمین همکاری نمایند. یک شرکت میتواند از طریق یکپارچگی نظاممند زنجیره تأمین، منابع خاص عملیاتی و دانش فناوری خود را در داخل سازمان و با سازمانهای دیگر تسهیم نماید و از این طریق عملیات مدیریت زنجیره تأمین شرکت را ارتقا دهد. در واقع، موفقیت عملیات مدیریت زنجیره تأمین در بهبود عملکرد، در گرو برقراری یکپارچگی در داخل یک شرکت و یکپارچگی خارجی با تأمین کنندگان و مشتریان است.
عوامل بسیاری در عملکرد شرکت موثر و با آن مرتبط می باشند در تحقیق حاضر سعی گردیده است تا رابطه یکپارچگی زنجیره تأمین با عملکرد شرکت پاکدیس شهرستان ارومیه مورد بررسی قرار گیرد. سطوح مختلف یکپارچگی زنجیره تأمین دارای اثرهای متفاوتی بر جنبههای مختلف عملکردی هستند که تعابیر مختلفی را نیز با خود به همراه دارند یکپارچگی زنجیره تأمین میتواند مزایایی از قبیل کاهش در موجودی و هزینه کل و افزایش در تسهیم اطلاعات و به دنبال آن، بهبود در سودآوری و سطوح ارائه خدمات، نوآوری در تکنولوژی و طرح محصول و در نهایت ارتقای عملکرد عملیاتی و مالی شرکای زنجیره تأمین را در پی داشته باشد. همچنین، فقدان یکپارچگی میان اعضای زنجیره تأمین به عدم کارایی عملیاتی می انجامد و این مورد نیز عملکرد زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار میدهد.
بر این اساس تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال است که یکپارچگی زنجیره تأمین چه رابطهای با عملکرد شرکت پاکدیس ارومیه دارد؟
برای این منظور یکپارچگی زنجیره تأمین در سه بعد :
- یکپارچگی با تأمین کنندگان
- یکپارچگی داخلی
- یکپارچگی با مشتریان
و عملکرد شرکت در سه بعد :
- رضایت مشتری
- عملکرد مالی
- عملکرد بازار
تعریف عملیاتی گردیده است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0