فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمه وکلیات تحقیق…………………….. 1
1-1-مقدمه……………………. 2
1-2- بیان مسأله……………………. 2
1-3- ضرورت تحقیق…………………….. 6
1-4- اهداف تحقیق…………………….. 6
1-5- سئوالات تحقیق…………………….. 7
1-6- جمعبندی…………………….. 7
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق……………………… 8
2-1-مقدمه……………………. 9
2-2- طبقه بندی مسائل جدول زمانی…………………….. 10
2-3- جدول زمانی دروس دانشگاهی…………………….. 11
2-3-1- محدودیتهای سخت جدول زمانی دروس دانشگاهی………. 12
2-3-2- محدودیتهای نرم جدول زمانی دروس دانشگاهی…………………….. 13
2-3-3- روشهای حل جدول زمانی دروس دانشگاهی…………………….. 17
2-4- انواع روشهای حل مسائل بهینه سازی…………………….. 23
2-4-1- روشهای بهینه سازی ترکیبی…………………….. 24
2-4-1-1- الگوریتمهای فراابتکاری……………………. 25
2-5- الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS)…………………….
2-5-1- همسایگی…………………….. 29
2-5-2- لیست ممنوعه……………………. 29
2-5-3- معیار آرمانی…………………….. 30
2-5-4- استراتژی لیست کاندید…………………….. 31
2-5-5- استراتژی تقویت……………………… 32
2-5-6- استراتژی تنوع بخشی…………………….. 32
2-5-7- معیار توقف………………………. 33
2-6- الگوریتم جستجوی متغیر همسایگی (VNS)…………………….
2-6- 1- فرآیند ارتعاش………………………. 35
2-6- 2- فرآیند جستجوی محلی…………………….. 36
2-7- مدلهای بهینه سازی چند هدفه……………………. 37
2-7-1- مفهوم غلبه در مسائل بهینه سازی چندهدفه…………. 38
2-8- الگوریتم چند هدفه ژنتیک (NSGA II)…………………….
2-9- فرآیند تحلیل سلسه مراتبی (AHP)…………………….
2-9-1- درخت سلسه مراتبی…………………….. 42
2-9-2- انجام مقایسات زوجی…………………….. 43
2-9-3- محاسبه ضرایب اهمیت……………………… 44
2-9-4- تعیین امتیاز نهایی گزینه ها…………………… 45
2-9-5- بررسی سازگاری سیستم…………………….. 45
2-10- جمعبندی…………………….. 48
فصل سوم: روش تحقیق……………………… 49
3-1- مقدمه……………………. 50
3-2- جدول زمانی دروس دانشگاهی مبتنی بر ترجیحات اساتید، دانشجویان و دانشگاه……. 50
3-2-1- مفروضات مسأله ارائه شده……………………. 51
3-2-2- مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در مدل ارائه شده……………………. 52
3-3- روش جمع آوری اطلاعات……………………… 52
3-4- الگوریتمهای تکاملی مورد استفاده……………………. 52
3-5- مدل ریاضی…………………….. 53
3-5-1- محدودیتهای سخت……………………… 53
3-5-2- محدودیتهای نرم……………………. 54
3-5-3- پارامترها و مجموعه های مدل…………………….. 55
3-5-4- متغیر تصمیم…………………….. 56
3-6- مدل ریاضی تک هدفه……………………. 56
3-7- تشریح مدل ریاضی…………………….. 57
3-8- الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS)…………………….
3-8- 1- نحوه نمایش جواب……………………… 58
3-8-2- تولید جواب اولیه……………………. 59
3-8-3- همسایگی…………………….. 59
3-8-4- لیست ممنوعه……………………. 59
3-8-5- معیار آرمانی…………………….. 60
3-8-6- استراتژی لیست کاندید…………………….. 60
3-8-7- استراتژی تقویت……………………… 61
3-8-8- استراتژی تنوع بخشی…………………….. 61
3-8-9- معیار توقف………………………. 62
3-9- الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر در جستجوی ممنوعه (TS-VNS)…………………….
3-9-1- استراتژیهای ساختار همسایگی…………………….. 64
3-10- فرآیند تحلیل سلسه مراتبی (AHP)…………………….
3-10-1- درخت سلسه مراتبی…………………….. 69
3-10-2- انجام مقایسات زوجی…………………….. 69
3-10-3- محاسبه ضرایب اهمیت……………………… 70
3-10-4- تعیین امتیاز نهایی گزینه ها…………………… 70
3-10-5- بررسی سازگاری سیستم…………………….. 70
3-11- مدل ریاضی چند هدفه……………………. 71
3-12- الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA II)…………………….
3-12-1- نحوه نمایش جواب و جمعیت اولیه……………… 73
3-12-2- انتخاب……………………… 74
3-12-3- تقاطع……………………. 74
3-12-4- جهش………………………. 77
3-12-5- معیار توقف………………………. 78
3-13- الگوریتم جستجوی ممنوعه چند هدفه (MOTS)………………..
3-14- جمعبندی…………………….. 81
فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق……………………… 82
4-1- مقدمه……………………. 83
4-2- تنظیم پارامترهای الگوریتمهای فراابتکاری…………………….. 83
4-3- اجرای الگوریتمها…………………… 86
4-4- نتایج محاسباتی الگوریتمهای مدل تک هدفه و تجزیه و تحلیل آنها……. 86
4-4-1- تحلیل نتایج بهترین مقدار تابع هدف……………………… 87
4-4-2- تحلیل نتایج اولین زمان رسیدن به بهترین مقدار تابع هدف………….. 89
4-5- نتایج محاسباتی الگوریتمهای مدل چند هدفه و تجزیه و تحلیل آنها……. 91
4-5-1- تحلیل نتایج شاخص میانگین فاصله از نقطه ایده آل (MID)………………….
4-5-2- تحلیل نتایج شاخص تعداد جوابهای آرشیو پاراتو……………………. 95
4-5-3- تحلیل نتایج شاخص یکنواختی پاراتو……………………. 98
4-5-4- تحلیل نتایج شاخص پوشش مجموعه……………………. 100
4-5-5- تحلیل نتایج شاخص بیشترین گستردگی…………………….. 102
4-5-6- تحلیل نتایج زمان اجرای الگوریتمها ……………………104
4-6- جمعبندی…………………….. 106
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات……………………… 108
5-1- نتیجه گیری…………………….. 109
5-2- پیشنهادها برای تحقیقات آتی…………………….. 110
5-2-1- تحقیقات مربوط به گسترش مدل مسأله……………………. 110
5-2-2- تحقیقات مربوط به رویکرد حل مسأله……………………. 111
مراجع…………………….. 112
چکیده:
در این پایاننامه، یک مدل برای مسأله زمانبندی دروس دانشگاهی به دو صورت تک هدفه و دو هدفه ارائه شده است. هدف این مسأله تهیه جدول زمانی دروس دانشگاهی مناسب و قابل قبول، با در نظر گرفتن مجموعهای از محدودیتها و ترجیحات اساتید، دانشجویان و دانشگاه با توجه به فضای آموزشی در ایران است. در مسائل جدول زمانی محدودیتها به دو دسته سخت و نرم تقسیم میشوند. محدودیتهای سخت باید برآورده شوند و شدنی بودن جواب را تضمین میکنند و محدودیتهای نرم که بیان کننده مطلوبیت و ترجیحات مسأله هستند که برای کیفیت بهتر جدول زمانی در نظر گرفته میشوند. برای بدست آوردن یک جدول زمانی با کیفیت، باید مسأله شدنی و کمترین تعداد تجاوز را در محدودیت نرم داشته باشیم. با توجه به NP-Hard بودن مسأله، برای حل مدلها از الگوریتمهای فرا ابتکاری استفاده شده است. در مدل تک هدفه از الگوریتم جستجوی ممنوعه (TS) و الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر در جستجوی ممنوعه (TS-VNS) برای حل مدل استفاده شده است. با استفاده از فرآیند تصمیمگیری AHP، جدولهای زمانی بدست آمده از الگوریتمهای فراابتکاری، رتبهبندی و گزینه برتر انتخاب میشود. در مدل دو هدفه از الگوریتم ژنتیک چند هدفه (NSGA II) و الگوریتم جستجوی ممنوعه چند هدفه (MOTS) استفاده شده است. همچنین در هر بخش با مقایسه عملکرد الگوریتمها، کارایی آنها ارزیابی شده است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0