دانشگاه آزاد اسلامی
واحد دامغان
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
عنوان:
تاثیر 6 هفته تمرینات دایرهای پلایومتریک بر برخی از فاکتورهای آمادی جسمانی دانش آموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران
استاد راهنما:
دکتر نعمت الله نعمتی
استاد مشاور:
دکتر علی یونسیان
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مساله. 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6
1-4- اهداف تحقیق.. 7
1-4-1- هدف کلی: 7
1-4-2- اهداف ویژه 7
1-5- فرضیههای تحقیق.. 7
1-6- محدودیتهای تحقیق.. 8
1-7- پیش فرضهای تحقیق.. 8
1-8- تعاریف کاربردی واژهها و اصطلاحات… 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 10
بخش اول: مبانی نظری تحقیق: 10
2-2- تمرینات پلایومتریک… 10
2-3- تعریف تمرینات پلایومتریک… 11
2-4- ابعاد فیزیولوژیکی تمرینات پلایومتریک… 11
2-5- چرخه کشش – انقباض در تمرینات پلایومتریک… 12
2-6- گیرندههای حسی و عمقی.. 13
2-6-1- دوکهای عضلانی.. 13
2-6-2- اندامهای وتری گلژی.. 14
2-7- تأثیرات مربوط به تمرینات پلایومتریک… 14
2-8- طبقهبندی تمرینات پلایومتریک… 14
2-9- اصول بکارگیری تمرینات پلایومتریک… 16
2-10- آسیبهای ناشی از تمرینات پلایومتریک… 17
2-11- توان بیهوازی.. 17
2-11-1- عوامل مؤثر بر توان بیهوازی.. 18
2-12- چابکی.. 19
2-12-1- عوامل مؤثر بر چابکی.. 20
2-12-2- عوامل مؤثر در گسترش دامنه چابکی.. 20
2-13- استقامت عضلانی.. 20
2-13-1- عوامل تأثیر گذار در استقامت عضلانی.. 21
2-14- انعطاف پذیری.. 22
2-14-1- عوامل تأثیرگذار بر انعطاف پذیری.. 23
2-14-1-1- عوامل داخلی.. 23
2-14-1-2- عوامل خارجی.. 24
2-14-1-3- ارزشیابی انعطاف پذیری.. 25
بخش دوم: پیشینه تحقیق.. 25
2-15- تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور. 25
2-16- جمعبندی تحقیقات انجام شده 27
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه. 28
3-2- روش تحقیق.. 28
3-3- جامعه و نمونه آماری آماری.. 28
3-4- متغیرهای تحقیق.. 29
3-4-1- متغیر مستقل.. 29
3-4-2- متغیرهای وابسته. 29
3-5- ابزار اندازه گیری.. 29
3-6- روش جمعآوری دادهها 29
3-6-1- روش اندازهگیری قد. 30
3-6-2- روش اندازهگیری وزن. 30
3-6-3- روش جمع آوری اطلاعات از آزمون نشستن و رساندن دستها به پنجه پا 31
3-6-4- روش جمع آوری اطلاعات از آزمون دوی 9×4. 31
3-6-5- روش جمع آوری اطلاعات از آزمون پرش سارجنت… 32
3-6-6- روش اندازه گیری استقامت عضلانی بالاتنه. 32
3-7- روشهای آماری.. 33
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
4-1- توصیف آماری دادهها 34
4-2- آزمون فرضیهها: 35
فرضیه اول. 35
فرضیه دوم. 36
فرضیه سوم. 37
فرضیه چهارم. 38
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- خلاصه تحقیق.. 39
5-2- بحث و نتیجهگیری.. 40
5-3- پیشنهادات برخاسته از تحقیق.. 41
5-3-1 پیشنهادات کاربردی.. 41
5-3-2- پیشنهادات پژوهشی.. 42
منابع و مآخذ. 43
چکیده
هدف از این تحقیق تاثیر یک دوره تمرینات دایرهای پلایومتریک بر فاکتورهای آمادی جسمانی دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران بود.
بدین منظور 30 نفر از دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (N=15) با (میانگین سن 97/1±2/17 سال، قد 69/3±06/179 سانتیمتر، وزن 81/5±06/73 کیلوگرم) و گروه کنترل (N=15) با (میانگین سن 57/3±26/17 سال، قد 74/6±6/177 سانتیمتر، وزن 88/5±66/72 کیلوگرم) تقسیم شدند. روش کار بدین صورت بود که ابتدا پرسشنامه جهت کسب اطلاعات شخصی توسط آزمودنیها تکمیل شد. پس از آن جهت آشنایی آزمودنیها با آزمونها، کلیه مراحل اجرای آزمون و نحوه انجام هر کدام از آزمونها به ترتیب توسط محقق توضیح و اجرا شد. سپس آزمودنیها 20 دقیقه گرم کرده و به ترتیب آزمونهای (سن، قد، وزن، نشستن و رسیدن، پرش سارجنت، شنا روی دست و دو 9×4) را به ترتیب برای اندازهگیری فاکتورهای (انعطافپذیری، توان بیهوازی، استقامت عضلانی و چابکی) را در پیش تست انجام داده و نتایج در برگههای مخصوص ثبت شد. سپس گروه تجربی به مدت 6 هفته، هفتهای 3 جلسه و هر جلسه 45 الی 60 دقیقه برنامه منتخب تمرین دایرهای پلایومتریک را انجام داده و گروه کنترل هیچ تمرینی انجام نداد. در انتها نیز برای جمع آوری دادهها در پس آزمون هر دو گروه مجدداَ آزمونهای مورد نظر را انجام دادند. نتایج نشان داد: برنامه تمرین دایرهای پلایومتریک بر توان بیهوازی، چابکی، استقامت عضلانی و انعطافپذیری دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران تاثیر معنیداری دارد.
واژه های کلیدی: توان بیهوازی، استقامت عضلانی، چابکی، انعطافپذیری کشتی گیر، فاکتورهای آمادگی جسمانی.
1-1- مقدمه
جامعه ورزشی در جهت قهرمانی و حرفهای شدن در حال حرکت است و هر کسی به هر دلیل و هدفی ممکن است در یک فعالیت ورزشی و برنامه تمرینی خاص شرکت کند، اما توجه به این مسئله که استعداد ورزشی یکی از مهمترین عوامل در دستیابی به سطح بالای عملکرد ورزشی است نیز مهم است در ضمن برای شکوفایی این استعداد، مربیگری مبتنی بر اصول عملی ورزش نیز ضروری به شمار میرود. از این رو ضمن شناخت این استعداد باید به شیوه ای صحیح آن را رشد و توسعه داد. معمولا متخصصین ورزش معتقدند که برای دستیابی به سطح بالای عملکرد ورزشی باید ضمن شناخت ورزش، با روشهای مختلف تمرین به توسعه سطح عملکرد و آمادگی افراد پرداخته شود.
انگیزه و پیشرفت و دستیابی به اوج توانمندی در اجرای مهارتها، مربیان را برآن داشته است تا روشها و راههای تمرینی متفاوتی را جهت موفقیت ورزشکاران به کار گیرند. برای پیشرفت در هر رشته ورزشی، ضمن آگاهی لازم از اصول و فنون آن ورزش، باید ورزشکار از آمادگی بدنی لازم و اختصاصی برخوردار باشد(ادیبپور، 1380). برای رسیدن به این آمادگی، یکی از شیوههای تمرینی که توسط مربیان به کار گرفته میشود تمرینات پلایومتریک است. از آنجایی که هر ورزشکاری برای قویتر و سریعتر بودن تلاش میکند پس این نوع تمرینات را میتوان برای بهبود قدرت و سرعت ورزشکاران جهت افزایش آمادگی و توانایی آنها به کار گرفت. شروع به کارگیری این نوع تمرینات از دهه 1960 بوده که از آن به عنوان یک روش تمرینی زود بازده استفاده میشد. این تمرینات با استفاده از مکانیسم بازتاب کششی برای رسیدن به اهداف ورزشی مفید بوده و در بسیاری از ورزشها چون والیبال، بسکتبال، دوو میدانی، شنا و… کاربرد داشته است (ادیبپور، 1380).
رشته کشتی از جمله رشتههای ورزشی است که در آن آمادگی جسمانی اهمیت بالایی دارد. پس ورزشکار برای دستیابی به رکورد خوب باید میزان، آمادگی و توان بدنی خود را بالا ببرد که این هدف میتواند از طریق تمرینات پلایومتریک فراهم شود و به ورزشکار در بهبود و توسعه آمادگی جسمانی و کسب قهرمانی خوب کمک میکند. در این تحقیق سعی بر این خواهد بود که به بررسی تاثیر تمرینات پلایومتریک بر فاکتورهای آمادگی جسمانی دانشآموزان کشتیگیر به عنوان آیندهسازان این رشته ورزشی پرطرفدار کشورمان پرداخته شود تا شاید بتوان با کسب اطلاعات، کمکی به ورزشکاران و مربیان نمود (بومپا،[1] 1982).
1-2- بیان مساله
پیشرفتهای علوم ورزشی در سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده و آمادگی جسمانی نیز به عنوان بخش مهمیاز این پیشرفتها، از تنوع، تغییر و توسعه به دور نبوده است. انجام تمرینات خاص برای رسیدن به آمادگی مطلوب در رشتههای ورزشی و همچنین در بحث تندرستی عمومیاهمیت ویژهای دارد. اگر این تمرینات بر پایه تحقیقات علمیاستوار باشد، نتایج بهتری در پی خواهد داشت. از بین عوامل آمادگی جسمانی، توان عاملی مهم در موفقیت ورزشکاران محسوب میشود و توان بیهوازی اندام تحتانی عامل مهمیدر رشتههایی مانند فوتبال، بسکتبال، تکواندو و غیره است. در چند دهه اخیر، روشهای مختلفی مانند تمرینات با وزنه و تمرینات سرعتی برای تقویت توان بیهوازی اندام تحتانی به کار برده شده است. اخیرا تمرینات پلایومتریک به عنوان شیوهای موثر، مورد توجه مربیانی قرار گرفته که در پی تقویت عملکردهای سرعتی و انفجاری ورزشکاران هستند. اصولا ویژگی ذاتی این نوع تمرینات، تلفیق قدرت و سرعت برای تولید توان است. این تمرینات با درگیر کردن تعداد بیشتری از تارهای عضلانی در اثر فعال شدن دوکهای عضلانی و بهره مندی از ویژگی الاستیک یا کشسانی عضلات، سازگاریهای عملکردی مختلفی در عضلات به وجود میآورند که نتیجه آن عملکرد بهتر و هماهنگ تر عضلات (هماهنگی در بکارگیری عضلات) و ایجاد قدرت انفجاری بیشتر در عمل است. این سازگاری، بویژه در رشتههایی که نیازمند پرشهای پیاپی به مدت طولانی اند، اهمیت بیشتری دارد (نبی زاده و همکاران،1393).
آمادگی جسمانی همچنین مجموعه ای از ویژگیهای ذاتی و اکتسابی است که توانایی اجرای فعالیت بدنی را تعیین میکند (سندگل،1372) و ایجاد سلامت عمومیمهمترین نقشی است که میتوان از آن انتظار داشت. از جمله فاکتورهای مهم آمادگی جسمانی میتوان توان بیهوازی، چابکی، قدرت و انعطافپذیری را نام برد (هامپری [2]و همکاران،1999).
در علم فیزیک توان عبارت است از انجام کاری معین در واحد زمان است. اغلب رشتههای ورزشی دارای اجرای فعالیتهای کوتاه مدت و سریع با بازده توان حداکثر، نیاز دارند. در واقع توان انفجاری نشانه ظرفیت و قابلیت دستگاه متابولیکی برای تأمین انرژی در غیاب اکسیژن است. بدین ترتیب اندازهگیری این قابلیت برای ارزیابی برنامههای تمرین و گزینش ورزشکاران زبده از اهمیت زیادی برخوردار است (مارکویچ[3] و همکاران، 2007).
تا دهه شصت میلادی، طراحی تمرینات بدنسازی بیشتر به کار مقاومتی برای افزایش قدرت یا سرعت محدود میشده است. پس از آن، تمرینات مذکور تنها پیشدرآمدی برای تمرینات اصلی توانی یعنی تمرینات پلایومتریک محسوب شدند. در یک تعریف عملیاتی، حرکت پلایومتریک فعالیتی سریع و قدرتمند است که با استفاده از یک پیش حرکت کششی و سریع که محرک رفلکس کششی است، اجرا میشود. در تمرینات پلایومتریک، با درگیر نمودن بیشتر اجزای کشش پذیر طبیعی عضله (تاندونها) و رفلکس کششی تلاش میشود توان حرکات اجرایی افزایش یابد (کوین و همکاران، ). علاوه بر این، به نظر میرسد که بازدارندگی متقابل عصبی نیز در تسهیل این فرآیند نقش داشته باشد (مککاتی[4] و همکاران، 2007. بنجامین و همکاران، 2005.گاردینر). پلایومتریک، تمریناتی است که عضلات را قادر میسازد در کوتاهترین زمان ممکن، حداکثر قدرت خود را اعمال کند و فرآیند چرخه کشیده شدن ـ کوتاه شدن انقباض عضلانی، پایه اصلی این تمرین است (کوین[5] و همکاران، 2009).
مزیّت این تمرین در این است که موجب آمادگی دستگاه عصبی ـ عضلانی میشود و در نتیجه به ورزشکاران اجازه میدهد تا در فعالیتهایی که همراه با تغییر جهت میباشند، به نحو قدرتمند و سریعی اجرای وظیفه نمایند. با انجام این گونه تمرینات، زمان موردنیاز برای تغییر جهت، کاهش یافته و در نتیجه، سرعت و توان انفجاری، افزایش مییابد. لذا، ورزشکارانی که در رشتههای مختلف به توان نیاز دارند، میتوانند از تمرینات پلایومتریک بسیار سود ببرند. مزیت دیگر این تمرینات، نوع حرکات آن است که آموزش و یادگیری آنها بسیار ساده و آسان میباشد (کلوندی[6] و همکاران، 1390).
اما همانند تمرینات استقامتی و مقاومتی، در تمرینات پلایومتریک نیز ضرورت دارد تا نوع حرکت، تعداد وهلههای تمرینی، تعداد تکرار حرکت در هر وهله و شدت بار هر تکرار به دقت طراحی شود. در غیر این صورت، ورزشکار یا با کمتمرینی روبهرو میشود و پیشرفت چندانی نخواهد نمود و یا با بیش تمرینی روبرو شده و خیلی سریع دچار آسیب میشود. بر اساس اصل ویژگی تمرین، نوع حرکات پلایومتریک باید تا حد ممکن مشابه حرکات ورزش مورد نظر باشد (کوین و همکاران، 2009. پوتاچ[7]، 2003. بومپاف[8] 1382). اما اینکه این تمرینات با چه شدت و چه مدتی باید انجام شوند؟ همچنین اینکه آیا این تمرینات بر فاکتورهای مختلف آمادگی جسمانی (توان بیهوازی، چابکی، انعطافپذیری، استقامت عضلانی) آن هم در کشتیگیران و مخصوصا کشتیگیران جوان تاثیر دارد یا نه؟ سوالی است که لازم است تا تحقیقات بیشتری پیرامون آن انجام شود.
یکی از عوامل مهم که در اجرای حرکات مختلف رشته ورزشی کشتی کاربرد دارد، قدرت عضلانی و توان انفجاری اندام تحتانی است. همچنین، یکی از جنبههای بارز موفقیت و پیشرفت در هر رشته ورزشی، شناخت عوامل مؤثر در برنامههای قهرمانی و نیز آگاهی مربیان از ظرفیتهای عملکردی مؤثر در پیروزی و موفقیت ورزشکاران میباشد. در تحقیقات انجام شده داخل و خارج کشور، تأثیر تمرینات پلایومتریک بر توان بیهوازی و انفجاری ورزشکاران تا حدودی مشخص گردیده است. اما، در زمینه تاثیر این تمرینات بر فاکتورهای آمادگی جسمانی کشتیگیران و همچنین معرفی یک شیوه انتخابی مناسب از اینگونه تمرینات تحقیقات چندانی صورت نگرفته است. لذا، میتوان با انجام این تحقیق، روش مناسب و مفیدی از اینگونه تمرینات را ارایه داد تا مربیان و معلمان بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن و با صرف هزینه اندک، بیشترین سود را برده و به نتیجه برسند.
کاربرد این روش تمرینی ابتدا در شوروی و در سال 1960 مشخص شد. به دنبال آن ورزشکاران در رشتههای دوومیدانی اولین گروهی بودند که با استفاده از این نوع تمرینات به موفقیتهای چشمگیری دست یافتند (کوین[9] و همکاران، 2009). والری برزوف ، دونده سرعت روسی پیشرفت خود را مدیون تمرینات پلایومتریک میدانست. همچنین، اثر تمرینی پلایومتریک به طور تجربی توسط پژوهشگرانی از قبیلهارمن، پارسلز و اسکولز مطالعه و گزارش شده است. در چند سال اخیر، انجام تمرین به روش پلایومتریک میان ورزشکاران طراز اول، مرسوم شده و بخشی از برنامههای تمرینی آنها را به خود اختصاص داده است (کلوندی[10] و همکاران، 1390).به همین دلیل محقق در تحقیق حاضر در پی یافتن این سوال است که آیا تمرینات پلایومتریک دایرهای بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی کشتیگیران تاثیر دارد؟
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
انسان از گذشته تا به حال در تلاش بوده است که آمادگی بیشتری داشته باشد تا بتواند بهترین مقامها و حتی رکوردها را کسب کند. البته دستیابی به سرعت بالای حرکتی و افزایش کارایی کشتیگیران نیازمند تولید این نیروی پیش برنده بالا میباشد که این کارخود نیازمند افزایش قدرت و سرعت عضلات درگیر در حرکتها میباشد.
کشتیگیرانی که از لحاظ قدرت و سرعت عضلانی ضعیف هستند دارای سرعت عمل پایین بوده و در آنها تطابق و هماهنگی عضلانی ضعیف بوده و در نتیجه قابلیتهای بدنی و حرکتی آنها از نظر کمیو کیفی کاهش مییابد (امیرخانی، 1381) .
بنابراین رسیدن به بهترین قهرمانی در کشتی بستگی به اجرای خوب مهارتها و داشتن حداکثر آمادگی بدنی دارد. لازم است هر کشتیگیری ضمن صرف زمان کافی جهت یادگیری اصول مهارتی از برنامه تمرینی مناسب بهره جسته تا تواناییهای خود را از حالت بالقوه به بالفعل در آورد. بنابراین مربی در کنار تمرینات کشتی، از تمرینات غیر تخصصی جهت بهبود عملکرد و افزایش فاکتورهای آمادگی جسمانی برای ورزشکاران استفاده مینماید که از جمله این تمرینات، تمرینات پلایومتریک است. با توجه به فاکتورهای مهم آمادگی جسمانی در کشتی (توان، چابکی،استقامت و سرعت) و هدف بکارگیری تمرینات پلایومتریک، بنابراین به نظر میرسد بتوان از این تمرینات در کنار تمرینات تخصصی جهت تقویت عملکرد کشتیگیران استفاده کرد. چو کراجل داشتن سرعت بالا و اجرای حرکات و مهارتها با سرعت بیشتر در رشتههای ورزشی را منوط به داشتن تمرینات مناسب به ویژه ترکیبی از تمرینات مقاومتی و پلایومتریک میداند (هدایت، 1361).
با توجه به اهمیت تأثیر تمرینات پلایومتریک بر آمادگی بدنی و حرکتی ورزشکاران، عدم مشاهده تحقیقات کافی در زمینه موضوع مورد نظر، جایگاه ورزش کشتی در بین اقشار مختلف جامعه و در سطح بینالمللی و نیاز به یافتن بهترین برنامه تمرینی برای کسب حداکثر آمادگی جهت دستیابی به قهرمانی در سطوح مختلف ملی و بین المللی، در این تحقیق تأثیر تمرینات دایرهای پلایومتریک بر فاکتورهای آمادگی جسمانی دانشآموزان کشتیگیر به عنوان آینده سازان کشتی کشور عزیزمان مورد مطالعه قرار گرفته است. امید است با استفاده از نتایج این مطالعه بتوان اطلاعات کامل و جامعی در زمینه تاثیر تمرینات پلایومتریک بر برخی از فاکتورهای آمادگی جسمانی کشتیگیران کسب کرده تا با نتایج بدست آمده کمکی به پیشرفت و ارتقاء سطع عملکرد کشتیگیران کرده باشیم.
1-4- اهداف تحقیق
1-4-1- هدف کلی:
هدف این تحقیق، بررسی تاثیر 6 هفته تمرینات دایرهای پلایومتریک بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی (توان بیهوازی، چابکی، استقامت عضلانی، انعطافپذیری) دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران میباشد.
1-4-2- اهداف ویژه
1- بررسی اثر برنامه تمرین دایرهای پلایومتریک بر چابکی دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران.
2- بررسی اثر برنامه تمرین دایرهای پلایومتریک بر استقامت عضلانی دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران.
3- بررسی اثر برنامه تمرین دایرهای پلایومتریک بر انعطافپذیری دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران.
4- بررسی اثر برنامه تمرین دایرهای پلایومتریک بر توان بیهوازی دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران.
1-5- فرضیههای تحقیق
- شش هفته برنامه تمرین دایرهای پلایومتریک بر توان بیهوازی دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران تاثیر معنی داری دارد.
- شش هفته برنامه تمرین دایرهای پلایومتریک بر چابکی دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران تاثیر معنی داری دارد.
- شش هفته برنامه تمرین دایرهای پلایومتریک بر استقامت عضلانی دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران تاثیر معنی داری دارد.
- شش هفته برنامه تمرین دایرهای پلایومتریک بر انعطافپذیری دانشآموزان کشتیگیر منطقه 11 شهر تهران تاثیر معنی داری دارد.
1-6- محدودیتهای تحقیق
الف: محدودیتهای تحت کنترل محقق
– آزمودنیهای حاضر در این پژوهش همه مرد بودند.
– آزمودنیهای تحقیق کشتیگیران دبیرستانی بودند.
ب: محدودیتهای خاج از کنترل محقق
– عدم کنترل دقیق برنامه روزانه آزمودنیها (استراحت، فعالیت و تغذیه).
– عدم کنترل شرایط روحی و روانی آزمودنیها در حین آزمون.
– عدم کنترل ویژگیهای وراثتی و استعدادهای ذاتی.
– عدم کنترل موقعیت اقتصادی و اجتماعی آزمودنیها و همچنین سطح فرهنگ خانواده که می تواند فرد را در تنظیم تغذیه، بهداشت و سلامت یاری رساند.
1-7- پیش فرضهای تحقیق
– کلیه آزمودنیها با میل و انگیزه و رغبت کافی در آزمونها شرکت کردند.
– آزمودنیها هیچگونه بیماری خاصی نداشتند.
– آزمودنیها با حداکثر توان در این آزمونها شرکت کردند.
1-8- تعاریف کاربردی واژهها و اصطلاحات
چابکی:
تعریف نظری: چابکی، توانایی تغییر وضعیت و تغییر مسیر حرکت بدن، به صورت دقیق و با حد اکثر سرعت ممکن و بدون از دست دادن تعادل است. چابکی ممکن است عمومی و یا ویژه (با توجه به مهارتهای ویژه ورزشی) باشد (گایینی و رجبی، 1383).
تعریف عملیاتی: منظور از چابکی رکوردی است که آزمودنی در آزمون دو 9×4 متر نیز بدست میآورد.
توان بیهوازی:
تعریف نظری: توانایی عضله یا گروهی از عضلات برای تولید نیروی زیاد با سرعت زیاد بر علیه یک مقاومت مشخص در یک دوره زمانی معین را توان بی هوازی میگویند (گایینی و رجبی، 1383).
تعریف عملیاتی: منظور از توان بیهوازی رکوردی است که فرد در آزمون پرش سارجنت کسب میکند.
انعطافپذیری:
تعریف نظری: توانایی یک مفصل یا گروهی از مفاصل برای حرکت روان در طول دامنه کامل حرکت را انعطاف پذیری گویند (گایینی و رجبی، 1383).
تعریف عملیاتی: منظور از انعطافپذیری در این تحقیق رکوردی است که فرد در آزمون نشستن و رساندن دستها به پنجه پاها کسب میکند.
استقامت عضلانی:
تعریف نظری: به توانایی یک عضله یا گروه عضلانی برای اجرای تعدادی از انقباضهای تکراری یا تولید نیروی ثابت در یک دوره ی زمانی گفته می شود (ویلمور[11] و کاستیل، 1381).
تعریف عملیاتی: منظور از استقامت عضلانی در این تحقیق بیشترین تعداد تکرار شنای فرد است که در آزمون شنای روی دست کسب میکند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0