دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
پایان نامه
برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی
عنوان:
رابطه بین یادگیری سازمانی و جو سازمانی با توانمند سازی کارکنان دانشگاه علامه طباطبایی تهران
استاد راهنما
جناب آقای دکتر حمید رحیمیان
استاد مشاور
جناب آقای دکتر مصطفی نیکنامی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..2
بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..3
اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………….5
هدف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………….6
فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………..7
تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم …………………………………………………………………………………………………………………….7
بخش اول:یادگیری سازمانی یادگیری……………………………………………………………………………………………………………13
انواع یاگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………..15
سطوح یادگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………….16
یادگیری فردی………………………………………………………………………………………………………………………………………….17
یادگیری تیمی……………………………………………………………………………………………………………………………………………17
یادگیری سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………………………..18
یادگیری سازمانی؛ تعاریف و مفاهیم…………………………………………………………………………………………………………….18
سیر تحول مفهوم یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………………………22
اهمیت یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………..23
مزایای یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………..25
بهبود عملکرد……………………………………………………………………………………………………………………………………………25
بهبود خلاقیت و نوآوری در سازمان……………………………………………………………………………………………………………..26
حفظ مزیت رقابتی……………………………………………………………………………………………………………………………………27
توسعه سازمان…………………………………………………………………………………………………………………………………………..28
توسعه مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………………………..28
مفاهیم مرتبط با یادگیری سازمانی………………………………………………………………………………………………………………29
. سازمان یادگیرنده……………………………………………………………………………………………………………………………………..29
ویژگی سازمان یادگیرنده………………………………………………………………………………………………………………………….31
تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده……………………………………………………………………………………………..34
بخش دوم:جو سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………………37
مفهوم جو سازمانی ………………………………………………………………………………………………………………………………….37
تعاریف جو سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………………….38
نظریه ها ومطالعات در زمینه جو سازمانی…………………………………………………………………………………………………….41
جو سازمانی از منظر استرن و استینهوف……………………………………………………………………………………………………43
جو سازمانی از نگاه هاجتس………………………………………………………………………………………………………………………..44
جو سازمانی از نگاه هریسون………………………………………………………………………………………………………………………44
جو سازمانی از منظر هالپین و کرافت…………………………………………………………………………………………………………..45
مطالعات رنسیس لیکرت…………………………………………………………………………………………………………………………….49
رویکردهای جوّ سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………..50
. رویکرد ساختاری………………………………………………………………………………………………………………………………………50
رویکرد ادراکی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..50
رویکرد تعاملی……………………………………………………………………………………………………………………………………………51
رویکرد فرهنگی………………………………………………………………………………………………………………………………………..52
ابعاد جو سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………………………..54
شاخصهای جوّ سالم سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………….56
جو سازمانی چگونه عمل می کند………………………………………………………………………………………………………………..57
تفاوت جو سازمانی با فرهنگ سازمانی ……………………………………………………………………………………………………….58
مراحل بهبود جو سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………………59
.بخش سوم: توانمندسازی روانشناخنی…………………………………………………………………………………………………………62
………………………………………………………………………………………………………………………………63 تعاریف توانمندسازی
پیشینه توانمندسازی در جهان………………………………………………………………………………………………………………….66
دلایل توانمندسازی………………………………………………………………………………………………………………………………….68
فرهنگ توانمندسازی……………………………………………………………………………………………………………………………….70
موانع توانمندسازی در سازمان………………………………………………………………………………………………………………….72
موانع ساختاری توانمندسازی……………………………………………………………………………………………………………………73
موانع محیطی توانمندسازی………………………………………………………………………………………………………………………73
موانع رفتاری توانمندسازی…………………………………………………………………………………………………………………………74
رویکردها و ابعاد مختلف توانمندسازی منابع انسانی…………………………………………………………………………………….74
بعد انگیزشی …………………………………………………………………………………………………………………………………………….75
بعد شناختی و فراشناختی………………………………………………………………………………………………………………………….76
مزایا ی توانمندسازی………………………………………………………………………………………………………………………………..80
مزایای سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………………………..81
مزایای فردی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….82
پیامدهای توانمندسازی…………………………………………………………………………………………………………………………….82
پیامدهای نگرشی توانمندسازی…………………………………………………………………………………………………………………82
پیامدهای رفتاری توانمندسازی………………………………………………………………………………………………………………….84
شاخصهای توانمندسازی……………………………………………………………………………………………………………………………85
راهبردها، راهکارها و زمینه های توانمندسازی…………………………………………………………………………………………..86
عوامل موثر بر توانمندسازی………………………………………………………………………………………………………………………89
برنامه های توانمندسازی……………………………………………………………………………………………………………………………89
برنامه های توانمند سازی های کلیفورد……………………………………………………………………………………………………….89
برنامه های توانمندسازی ریچارد دف…………………………………………………………………………………………………………..91
برنامه های توانمندسازی بلانچارد……………………………………………………………………………………………………………….92
برنامه های توانمندسازی کانتر، باندورا و هاکمن……………………………………………………………………………………………93
الزامات برنامه های توانمندسازی………………………………………………………………………………………………………………….94
مدل های توانمند سازی……………………………………………………………………………………………………………………………….96
مدل توماس و ولتهوس………………………………………………………………………………………………………………………………96
.مدل توانمند سازی باون و لاولر…………………………………………………………………………………………………………………..97
مدل توانمند سازی اسپریتزر……………………………………………………………………………………………………………………..98
مدل آرمانی توانمند سازی نولر……………………………………………………………………………………………………………………100
مدل توانمند سازی کوئین و اسپریتزر…………………………………………………………………………………………………………..101
مدل توانمند سازی خود اثر بخشی آلفرد باندورا…………………………………………………………………………………………..102
مدل فورد و فوتلر………………………………………………………………………………………………………………………………………103
مدل توانمند سازی کانگر و کاننگو………………………………………………………………………………………………………………104
مدل توانمند سازی بلانچارد و زیگارمی……………………………………………………………………………………………………….106
علایم توانمندسازی…………………………………………………………………………………………………………………………………..108
بخش سوم: پیشینه های مرتبط با تحقیق
پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………109
پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………………….112
فصل سوم: روش تحقیق
روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………….115
جامعه و نمونه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………116
روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………..116
ابزار جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………………………………….116
روایی و پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………….119
شیوه اجرای ابزار پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………..120
روش تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………………………………..120
فصل چهارم: یافته های تحقیق
توصیف آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..123
آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………131
یافته های مربوط با ابعاد متغیر جوّ سازمانی ……………………………………………………………………………………………………..132
یافته مربوط با ابعاد متغیر یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………………..133
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
خلاصه یافته های توصیفی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….136
فرضیه اول تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….147
فرضیه دوم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………… 148
.فرضیه سوم تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………..150
جمع بندی،بحث و تفسیریافته ها نتیجه گیری………………………………………………………………………………….. 152
پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….154
پیشنهاد های کاربردی……………………………………………………………………………………………………………………………………156
پیشنهاد های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………….158
.
.محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………160
منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..164
منابع لاتین …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..168
فهرست نمودار
نمودار2-1. رودیکردها و ابعاد توانمندی……………………………………………………………………………………90
نمودار 2-2. مدل توانمند سازی توماس و ولتهوس…………………………………………………………………….92
نمودار 2-3. مدل توانمندسازی باون و لاولر……………………………………………………………………………..93
نمودار 2-4. مدل توانمند سازی اسپریتزر…………………………………………………………………………………94
نمودار 2-5 مدل توانمند سازی نوبلر………………………………………………………………………………………..95
نمودار 2-6. مدل توانمند سازی کوئین و اسپریتزر……………………………………………………………………97
نمودار 2-7. مدل توانمند سازی فورد و فوتلر…………………………………………………………………………….97
نمودار 2-8. مدل توانمند سازی کانگر و کاننگو………………………………………………………………………….98
نمودار1-4: نمودار توزیع جنسیت آزمودنی ها………………………………………………………………………….110
نمودار2-4: نمودار توزیع وضعیت تاهل آزمودنی ها……………………………………………………………………………..111
نمودار3-4: نمودار توزیع تحصیلات آزمودنی ها…………………………………………………………………………112
نمودار4-4: نمودار توزیع گروه های سابقه کار آزمودنی ها…………………………………………………………………….114
نمودار 5-4: نمودار توزیع وضعیت استخدامی آزمودنی ها…………………………………………………………………….115
نمودار4-7 نمودار توزیع دسته فعالیت آزمودنی ها………………………………………………………………………………..116
.
فهرست جداول
جدول شماره (2-1): تعاریف یادگیری سازمانی…………………………………………………………………………..16
جدول (2-2).ویژگی های انواع جو سازمانی در مدرسه…………………………………………………………………18
جدول شماره(2-3) : سیمای ویژگی های سازمانی……………………………………………………………………22
جدول شماره (2-4) ابعاد جو سازمانی………………………………………………………………………………………..25
جدول 2-5 .سیر تاریخی مفهوم توانمندسازی…………………………………………………………………………….27
جدول 2-6. مقایسه فرهنگ سنتی با فرهنگ توانمندسازی…………………………………………………………28
جدول 2-7. تلفیق مدلهای توانمندسازی…………………………………………………………………………………..44
جدول 3-1. تطبیق سوالات پرسشنامه یادگیری سازمانی با مولفه های آن…………………………………..110
جدول1-4: توصیف جنسیت آزمودنی ها………………………………………………………………………………….113
جدول2-4: توصیف وضعیت تاهل آزمودنی ها………………………………………………………………………….114
جدول3-4: توصیف تحصیلات آزمودنی ها………………………………………………………………………………115
جدول4-4: توصیف سابقه کار آزمودنی ها………………………………………………………………………………116
جدول4-5: توصیف وضعیت استخدامی آزمودنی ها………………………………………………………………….117
جدول 4-6: توصیف دسته فعالیت آزمودنی ها…………………………………………………………………………118
جدول7-4: توصیف آماری نمرات خام متغیر جوّ سازمانی و ابعاد آن…………………………………………..120
جدول 4-8: توصیف آماری نمرات خام متغیر یادگیری سازمانی و ابعاد آن………………………………….125
فهرست شکل ها
(شکل2-1 ) انواع یادگیری از دیدگاه ادگار شاین…………………………………………………………………….25
شکل شماره ( 2-2) سطوح یادگیری سازمانی………………………………………………………………………….27
شکل شماره(2-3) مزایای یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………..27
شکل (2-4): ویژگی سازمان یادگیرنده……………………………………………………………………………………28
شکل(2-5)مدل تعاملی ابعاد جو سازمانی………………………………………………………………………………….30
شکل(2-6). الگوی نیاز – فشار…………………………………………………………………………………………………33
شکل(2-7)عوامل مرئی و نامرئی جو سازمانی از نظر هاجتس……………………………………………………….35
شکل (2-8). جو مدرسه به عنوان ترکیبی از رفتار مدیر و رفتارهای معلمان…………………………………………36
شکل شماره(2-9).فرایند ایجاد سازمانی در رویکرد ساختاری…………………………………………………………37
شکل (2-11).فرایند ایجاد جو سازمانی در رویکرد تعاملی…………………………………………………………….40
شکل شماره(2-12) رویکرد فرهنگی به جو سازمانی…………………………………………………………………….42
شکل شماره (2-13) پل جو سازمانی…………………………………………………………………………………………44
شکل(2-13) مراحل بهبود جو سازمانی………………………………………………………………………………………46
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0