پایان نامه جایگاه تبلیغ دینی در سیاست ها و برنامه ریزی های فرهنگی کشور
نوشته شده توسط : مدیر سایت

 دانشگاه سوره

                 دانشکده فرهنگ و ارتباطات

                                 پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی 

عنوان :

جایگاه تبلیغ دینی در سیاست ها و برنامه ریزی های فرهنگی کشور :

بررسی تطبیقی پنج دوره برنامه های توسعه کشور و سند چشم انداز بیست ساله

(براساس اسناد مکتوب)

استاد راهنما :

جناب آقای دکتر امیر عبدالرضا سپنجی

                                                         استاد مشاور :

جناب آقای دکتر حسن خجسته باقرزاده                                                

اسفندماه1391

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده :

هدف از اجرای این پژوهش، بررسی جایگاه تبلیغ دینی درسیاست ها وبرنامه ریزی های فرهنگی کشور، بررسی تطبیقی پنج دوره برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی کشور وسندچشم انداز بیست ساله است. از آنجا که این پژوهش، کاربردی می باشد و در زمره تحقیقات کیفی قرار دارد، از روش مطالعات اسنادی استفاده شده است. محتوای مورد تحقیق را پنج برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران وسندچشم انداز بیست ساله کشور تشکیل می دهد. باتوجه به نتایج بدست آمده در این پژوهش، دربرنامه اول ودوم ازالگوی خاصی برای تدوین بخش فرهنگ استفاده نشده است. توجه به بخش فرهنگ وتبلیغ دینی در برنامه ریزی فرهنگی برنامه اول ودوم بسیارضعیف بوده است بطوریکه در برنامه اول تنها یک تبصره از52تبصره ودر برنامه دوم 6 تبصره از 101 تبصره به حوزه فرهنگ وتبلیغ دینی پرداخته است. از برنامه سوم به بعد برنامه ها با دید واقع بینانه تری تنظیم شدند وهرچه رو به جلوتر حرکت کردیم بیشتر اصول برنامه ریزی در برنامه ها رعایت شده است، بطوری که برنامه پنجم نسبت به دیگربرنامه ها جامع تر است. بابررسی صورت گرفته مشخص شدکه برنامه ریزان کشور از الگوی توسعه گرا برای تدوین برنامه های سوم، چهارم وپنجم استفاده نموده اند.درتمام برنامه ها رویکرد مصداق گرایانه به ارتباط دین وفرهنگ مشاهده شد. فقط برنامه های چهارم وپنجم توسعه  بعد از سندچشم انداز بیست ساله تهیه وتدوین گردیده اند. براساس مشاهدات صورت گرفته در سندچشم انداز بیست ساله فرهنگ وتبلیغ دینی به خوبی مورد توجه قرارگرفته است. طبق بررسی انجام گرفته بخش فرهنگ در برنامه های چهارم وپنجم منطبق بر اهداف ترسیم شده در سندچشم انداز بیست ساله است.

 

الف- فهرست مطالب

 

فصل اول : 1

مقدمه : 2

الف . هدف اصلی: 4

ب .اهداف فرعی: 4

  • پیشینه تحقیق:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..4

الف . پایان نامه ها : 5

ب . کتاب ها : 6

الف . سوال اصلی : 7

ب . سوال های فرعی : 7

فصل دوم : 8

مقدمه : 9

الف . تبلیغات نخستین : 15

ب . تبلیغات چاپی اولیه : 15

ج . پیدایش تبلیغات نوین : 16

د. موسسه های تبلیغاتی نوین : 18

ه. رسانه الکترونیک : 18

الف . تقسیم بندی تبلیغات برمبناهای مختلف : 21

ب . تبلیغات محلی : 21

ج . تبلیغات ملی : 21

د. تبلیغات بین المللی – جهانی : 21

الف . اقدام مستقیم : 25

ب. اقدام غیر مستقیم : 25

-الف. مرحله اول : 35

-ب . مرحله دوم : 35

-ج. مرحله سوم : 35

الف . الگوهای سیاست گذاری فرهنگی  : 40

ب. الگوی آرمان شهرگرایی : 40

ج. الگوی راهبردی : 43

د. الگوی توسعه گرا : 43

الف) نسبت دین اسلام و فرهنگ با رویکرد مصداق گرایی : 45

ب) نسبت دین و فرهنگ با رویکرد کارکردگرایی : 46

فصل سوم : 49

مقدمه : 50

فصل چهارم : 58

الف . هدفهای کلی : 62

ب. گسترش کمی و ارتقای کیفی فرهنگ عمومی:……………………………………………………………….64

ج . تبصره های فرهنگی برنامه اول: 66

الف . هدفهای کلی کیفی : 70

ب . هدایت جوانان و نوجوانان در عرصه های ایمان مذهبی: 73

ج . تبصره های فرهنگی برنامه دوم : 74

الف . تبصره های فرهنگی برنامه سوم : 80

الف . تبصره های فرهنگی برنامه چهارم: 95

الف . تبصره های فرهنگی برنامه پنجم: 110

الف . سوال اصلی: 117

ب. سوال های فرعی: 117

ج . برنامه اول : 118

د . برنامه دوم : 120

ه . برنامه سوم : 122

ی. برنامه چهارم : 124

و. برنامه پنجم : 125

سند چشم انداز بیست ساله: 127

فصل پنجم: 130

منابع: 134

 

ب- فهرست جداول و نمودارها

نمودار شماره 1  – قانون برنامه اول : 66

نمودار شماره 2  –  تصویرکلی برنامه اول : 67

نمودار شماره 3  – خط مشی های اساسی برنامه اول : 69

نمودار شماره4  –  سیاستهای کلی برنامه دوم : 78

نمودار شماره 5 – هدفهای کمی کلان برنامه دوم : 78

نمودار شماره 6 – خط مشی های اساسی برنامه دوم: 79

نمودار شماره 7 – تصویر کلی برنامه سوم : 87

نمودار شماره 8 – تصویر کلی برنامه چهارم : 104

نمودار شماره 9  – تصویر کلی برنامه پنجم : 120

جدول شماره 1  – الگوی آرمانشهرگرایی: 42

جدول شماره 2 – اعتبارات جاری برنامه اول : 76

جدول شماره 3 – اعتبارات عمرانی برنامه اول : 76

 

فصل اول :

 

طرح تحقیق

 

مقدمه :

فرهنگ مجموعه ای از باورها، آیین ها، اندیشه ها، آداب و رسوم و ارزش های حاکم بریک جامعه است. به عبارتی دیگر فرهنگ مقوله ای است که در سطح جامعه وگروه و در تعامل میان این دو معنا پیدا می کند. در واقع فرهنگ مقوله ای فراگیر است و انسانها به صورت خودآگاه و ناخودآگاه از آن بهره مند می گردند و بر آن تأثیر می گذارند . فرهنگ مهمترین عامل در شخصیت دادن و شکوفا نمودن استعدادهای نهفته افراد جامعه به شمار می رود و بیانگر هویت یک اجتماع است. هر جامعه ی انسانی، دارای فرهنگ خاص خود می باشد که ریشه در تاریخ، آداب، رسوم، زبان، دین و اعتقادات آن جامعه دارد. فرهنگ از دیرباز مورد توجه اقشار مختلف جامعه به خصوص اندیشمندان و سیاستمداران بوده است و از زمانی که به عنوان مبنای توسعه شناخته شد، توجه به آن فزونی یافت. از این زمان به بعد هر جامعه و کشوری که به دنبال توسعه است، باید به ریشه های فرهنگی خویش توجه نموده و گامهای اساسی در جهت اشاعه و توسعه آن بردارد.(پهلوان،1390)

تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در عرصه های مختلف اعم از فرهنگ، کسب و کار و … می باشد. موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمانها، شرکت ها و یا حتی دولتها در گرو فعالیتهای تبلیغاتی آنهاست. تبلیغ تلاشی است جهت برقراری یک ارتباط متقاعد کننده برای تغییر یا ثبات نگرش افراد که بیانگر رفتار آینده آنهاست و بدون شک تبلیغات می تواند نیرویی قوی برای تغییر باشد .

تبلیغ دینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و پیش از هزارو چهارصد سال است که استمرار دارد و استمرار این امر بی شک تأثیرگذار است و ثمرات بیشتر و پربارتری را همراه خود خواهد داشت .

اما رابطه تبلیغ دین و فرهنگ چگونه است و چگونه باید باشد. نظریات مختلفی پیرامون این ارتباط وجود دارد برخی مانند: هافستد و دورکیم معتقدند که دین محصول فرهنگ است.

برخی دیگر معتقدند دین از عوامل فرهنگ ساز است و رویکرد سومی که نسبت به این دو وجود دارد این است که دین منشأ فرهنگ سازی است. اینجاست که این سؤال به ذهن خطور می کند که جایگاه واقعی تبلیغ دین در فرهنگ چیست و میزان تأثیرگذاری آن تا کجاست. برای یافتن پاسخی معقول و منطقی باید به کاوشی عمیق پرداخت .

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: