دانشگاه شیراز
دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی
پایان نامهی کارشناسی ارشد در رشته ی تربیت بدنی و علوم ورزش- رفتار حرکتی
مقایسه سبک های مقابله با استرس در ورزشکاران مرد و زن در دو سبک برخوردی و غیر برخوردی ووشو
استاد راهنما:
دکتر مجید چهاردهچریک
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه سبکهای مقابله با استرس در ورزشکاران مرد و زن سبکهای برخوردی و غیر برخوردی ووشو بود. آزمودنیهای این پژوهش شامل 200 ووشوکار با سابقه فعالیت حداقل 2 سال از شهرستان شیراز بودند که با توجه به جنسیت و فعالیت در چهار گروه به شرح زیر قرار گرفتند، سبک ساندا 50 نفر مرد 50 نفر زن، سبک تالو 50 نفر مرد 50 نفر زن. ابزار تحقیق، شامل پرسشنامه 40 سوالی سبکهای مقابله با استرسهای ورزشی انشل و ویلیامز (2000) بود که روایی (91/0) و پایایی (87/0) آن در ایران مورد تایید قرار گرفته است. این پرسشنامه، دو سبک رویکردی و اجتنابی را در 7 رویداد استرسزای ورزشی با یک سیستم پنج ارزشی لیکرت میسنجد. کلیه سوالات تحقیق با استفاده از آزمون t مستقل در سطح معناداری 05/0P≤ تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که ورزشکاران فارغ از اینکه چه جنسیتی دارند برای مقابله با استرس از سبک رویکردی بیشتر از سبک اجتنابی استفاده میکنند. مقایسه ورزشکاران مرد سبکهای تالو و ساندا و نیز مقایسه ورزشکاران زن سبکهای تالو و ساندا تفاوت معناداری را در روشهای مقابله آنان نشان نداد. اما مقایسه ورزشکاران مرد و زن سبک تالو و همچنین مقایسه آنان در سبک ساندا تفاوت معناداری بین روشهای مقابلهای نشان داد، که به نفع شیوه رویکردی بود (به ترتیب003/0=P و 004/0= P). در نتیجه میتوان گفت برخوردی و غیربرخوردی بودن، در تعیین نوع سبک مقابله تأثیرگذار نیست. اما جنسیت عاملی مؤثر در انتخاب نوع سبک مقابله با استرس است.
کلید واژهها: روشهای مقابله با استرس، ووشو، تالو، ساندا، سبک رویکردی، سبک اجتنابی
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول: پیشگفتار 2
1-1-مقدمه. 2
1-2- بیان مسأله. 6
1-3- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 9
1-4-اهداف تحقیق.. 11
1-4-1- اهدف کلی.. 12
1-4-2-اهداف اختصاصی.. 12
1-5-سوالات تحقیق.. 12
1-6-تعریف مفهومی متغیرها 12
1-6-1- استرس… 13
1-6-2- سبکهای مقابله. 13
1-6-3- ووشو. 14
1-7-تعریف عملیاتی متغیرها 14
1-7-1- سبک مقابله. 14
1-7-2- سبک برخوردی.. 14
1-7-3- سبک غیر برخوردی.. 15
فصل دوم: مفاهیم بنیادی و پیشینه تحقیق.. 17
2-1- مقدمه. 17
2-2- مفاهیم بنیادی.. 17
2-2-1- استرس… 17
2-2-2- تأثیرهای استرس… 19
2-2-3-کارکردهای فیزیولوژیک استرس… 21
2-2-4-چرخه استرس… 26
2-2-5- عوامل موثر در بروز استرس… 26
2-2-6- منابع استرس… 28
2-2-6-1- استرسهای ناشی از شغل 29
2-2-6-2- استرسهای ناشی از مسائل اجتماعی 30
2-2-6-3- استرسهای ناشی از شرایط خانوادگی 31
2-2-6-4- مهاجرت 31
2-2-6-5- استرس ناشی از شرکت در فعالیتهای ورزشی 32
2-2-7-علائم استرس… 33
2-2-7-1-علائم جسمانی 33
2-2-7-2-علائم روانی و رفتاری 34
2-2-8- سیر تاریخی استرس… 35
2-2-9-نظریهها و الگوهای استرس… 37
2-2-9-1- نظریهی روانتحلیلگری 37
2-2-9-2- نظریهی ضعف جسمانی 38
2-2-9-3- نظریهی تکوین و تعادل خودکار 39
2-2-9-4- نظریهی پردازش اطلاعات 39
2-2-10- الگوهای استرس… 40
2-2-10-1- الگوی فرهنگی اجتماعی 40
2-2-10-2- الگوی روانتنی 41
2-2-10-3- الگوی واکنش حفاظتی 42
2-2-10-4- الگوی پاسخ فیزیولوژیکی 43
2-2-10-5- الگوی بیوشیمی 43
2-2-10-6- الگوی دوهرنوند 45
2-2-10-7- الگوی متغیرهای روانشناختی و اختلالهای جسمانی 46
2-2-11- سبکهای مقابله با استرس… 48
2-2-12- مفهوم مقابله. 49
2-2-13- عوامل مؤثر بر انتخاب سبکهای مقابله. 50
2-2-13-1- تحول من 50
2-2-13-2-کارآمدی 51
2-2-13-3-خوشبینی 51
2-2-13-4- احساس یکپارچگی 51
2-2-13-5- شناخت 52
2-2-13-6- مکانیسمهای دفاعی 53
2-2-13-7- توانایی حل مسئله 54
2-2-14- راهبردهای مقابله. 55
2-2-15- راهبردهای سازشیافته و سازشنایافته. 61
2-2-15-1- مقابلهی سازشیافته 62
2-2-15-2- مقابلهی سازش نایافته 62
2-2-16- مقابلهی غیرمؤثر. 63
2-2-17- سبکهای مقابله و نقش آن در بروز بیماریها 64
2-2-18- ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابله. 66
2-2-19- تیپهای شخصیت و راهبردهای مقابله. 67
2-2-20- نظریهی فروپاشی هویت.. 69
2-2-21- نظریه تکامل و سازگاری رفتاری.. 70
2-2-22- ووشو. 71
2-2-22-1- ساندا 71
2-2-22-2- تالو 72
2-3- پژوهشهای پیشین.. 73
2-4- نتیجهگیری کلی.. 76
فصل سوم: روش تحقیق.. 78
3-1- مقدمه. 78
3-2- روش تحقیق.. 78
3-3- جامعه و نمونهی آماری تحقیق.. 79
3-4- متغیرهای تحقیق.. 79
3-5- ابزار جمعآوری دادهها 79
3-5-1-پرسشنامه. 79
3-6-روشهای جمعآوری اطلاعات.. 80
3-7-روش تجزیه و تحلیل آماری.. 82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق.. 84
4-1- مقدمه. 84
4-2- یافتههای توصیفی.. 84
4-3- بررسی سوالهای پژوهشی.. 85
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری.. 95
5-1- مقدمه. 95
5-2- خلاصه تحقیق.. 95
5-3- بحث و نتیجهگیری.. 96
5-4- محدودیتهای پژوهش… 104
5-5- پیشنهادهای حاصل از یافتههای پژوهش: 104
5-5-1- پیشنهادهای کاربردی.. 104
5-5-2- پیشنهادهای پژوهش… 105
فهرست منابع و ماخذ. 106
منابع فارسی.. 106
منابع انگلیسی.. 108
پیوست- 1. 121
1-1- مقدمه
جدیت و قرار گرفتن در موقعیتهای رقابتی در اکثر ورزشها و بهویژه در دسته ورزشهای انفرادی اضطرابآور است، این اضطراب میتواند موجب افزایش برانگیختگی و ایجاد استرس شود. ورزشکار ممکن است در موقعیتهایی که کمتر اضطراببرانگیز است؛ عملکرد بهتری را تجربه کرده یا در موقعیتهای تحت فشار بدلیل اشتباهات فاحش، دارای تجربیات ناخوشایندی باشد. روانشناسان ورزش علاقهمندند تا بفهمند چه عواملی بر اضطراب، برانگیختگی و استرس مؤثرند و این عوامل بر عملکرد ورزشی چه اثراتی دارند. همچنین نحوه تنظیم برانگیختگی و اضطراب بهمنظور بهبود عملکرد در حیطه مطالعاتی روانشناسان ورزش قرار دارد. در سطوح بالای ورزش، تفاوت اندکی بین سطوح مهارت شرکتکنندگان وجود دارد. بدین ترتیب اغلب دستکاری برانگیختگی، اضطراب و استرس میتواند برنده را از بازنده جدا سازد. فرآیندی که بهوسیله آن شخص تهدیدی را دریافت کرده و با یکسری از تغییرات فیزیولوژیکی و روانشناختی، همراه با افزایش در برانگیختگی و تجربه اضطراب به آن پاسخ میدهد، بهعنوان استرس تعریف میشود. استپتوی[1](1997) استرس را اینگونه تعریف کرده است: هنگامی که الزامات مربوط به فعالیتی فراتر از تواناییهای فردی و اجتماعی افراد است، پاسخهایی ارائه میشوند که به آن استرس میگویند. لازاروس[2](1996) معتقد است استرس از تعامل بین نیازهای موقعیتی، ارزیابی، و پاسخهای فرد به این نیازها ناشی میشود (احمدی و همکاران، 1388). در دهههای اخیر اصطلاح استرس به محرکی اطلاق میشود که میتواند تغییراتی را در شناخت، هیجان، رفتار و فیزیولوژی فرد ایجاد کند (دیویدسون و نیل[3]، 1990). با توجه به تعاریف ارائه شده، میتوان گفت استرس رویداد یا وضعیتی است که بر جنبههای روانی- جسمانی ارگانیسم آثاری زیانبار برجای میگذارد. وقتی با خواستههایی سروکار داریم که دستیابی به آنها دشوار است، تمایل بیشتری به تجربه استرس ایجاد میشود (خدایاریفرد و همکاران، 1390)
بدیهی است که استرس بخش جدایی ناپذیر ورزش و از جمله مسابقات و رویدادهای ورزشی، خصوصاً در رشتههای انفرادی و برخوردی میباشد، بنابراین لازم است؛ تمامی افرادی که بهنوعی در ورزش و مسابقات ورزشی درگیر هستند، با عوامل و منابع ایجادکننده استرس آشنا باشند. همچنین بایستی توجه داشت که استرس خودبهخود باعث ناتوانی جسمانی یا روانی ورزشکار نمیشود، بلکه با کاهش مقاومت بدن و افزایش حساسیت ورزشکار نسبت به عوامل تنشزا، اجرای مهارتی وی افت کرده و در نتیجه به کاهش بازدهی ورزشکار منجر میشود.
زمانی که فرد احساس اضطراب میکند، این اضطراب محصولی از ساختار روانشناختی شخصی (خصلت اضطراب، عزت نفس و خود باوری) و مشخصههای موقعیتی (اهمیت رویداد، توقعات، عدم اطمینان) که فرد در آن قرار دارد، است. علاوه بر این درک استرس تحت تأثیر جنسیت قرار دارد. در بررسی اختلاف زنان و مردان در زمینه سبکهای مقابله[4] (CS) با استرس، میتوان به این نکته اشاره کرد که درک زنان از استرس بیش از مردان است (مت جارویس، 1966).
در تبیین استرس، عدهای بر ویژگیهای محرکهای محیطی که موجب بههم ریختگی و تنش میشود، تاکید میکنند (کاکس[5]، 1993). در تعریف فولکمن و موسکووتیز[6](2004) از فرآیند مقابله، تفکرات و رفتارهایی که برای مدیریت تقاضای درونی و بیرونی در موقعیتهای پرتنش بکار میروند، منابع تنشزا وقایع و موقعیتهای بیرونی تلقی شدهاند. در حالیکه روانشناسانی نظیر یالوم[7] (1981) منابع ایجاد کننده استرس و اضطراب را به درون فرد نسبت میدهند. در واقع به قول اپیکتتوس[8] اشیاء و رویدادها نیستند که در فرد ایجاد آشفتگی میکنند، این نگرش ما نسبت به رویدادها است که سبب آشفتگی میشود ( دخت رضاخانی و همکاران،1387).
با این توصیف میتوان یکی از پدیدههای محیطی را که به استرس میانجامد، شرکت در رویدادهای ورزشی بهمنظور کسب موفقیت قلمداد نمود. این نوع از شرایط استرس بالایی را در افرادی که در حال رقابت هستند ایجاد میکند. استرس در رقابت معمولاً موجب ایجاد اضطراب رقابتی در ورزشکاران شده، و آنان را وادار میکند تا برای مواجهه با اضطراب برنامهریزی مضاعفی داشته باشد. هنگامیکه اضطراب بدرستی مدیریت و یا تفسیر نشده باشد، ورزشکار کنترل فعالیت را از دست داده و سطح عملکردش کاهش مییابد (سجادی و همکاران[9]، 2011). یافتههای تحقیقات انجام شده توسط جیاکوبی و وینبرگ[10] (2000) بیانگر آن بود که، استراتژیهای مقابله با استرس دارای یک رابطهی قوی با عملکرد هستند. علاوه بر این، هانین[11] (2000) بیان میکند که “احساسات بر روند عملکرد و روند عملکرد مداوم به شدت بر محتوا و شدت احساسات تأثیر گذار است”.
براساس نظر لازاروس و فولکمن[12] (1984)، مقابله اشاره به فرآیند مدیریت تقاضاهای درونی و بیرونی دارد. علاوه بر این، مقابله مشتمل بر تلاشهایی است که بهمنظور اداره و کنترل تقاضاهای محیطی و درونی و تعارضات میان آنها انجام میگیرد (لازاروس و لونیر[13]، 1987). سبکهای مقابله با استرس عامل مهمی در تعیین عملکرد فرد در موقعیتهای پُر استرس میباشند. فهم این موضوع، بینشی درباره الگوهای مقابلهای افراد در اختیار ما قرار میدهد (انشل و سی [14]، 2008 ).
اساس انتخاب هر سبک مقابله با استرس توسط فرد به عوامل اساسی و پایه بستگی دارد. از جمله این عوامل میتوان به جنسیت، نژاد و عوامل مؤثر بر ویژگیهای روانی هر یک از افراد (محیط، آموزش و… ) اشاره کرد. زنان و مردان با توجه به تفاوتهای جنسیتی، تمایلی ویژه به استفاده از سبک مخصوص به خود را دارند (انشل ،کانگ و مسنر[15]،2010). میتوان دریافت سبک انتخاب شده تحت تأثیر عواملی قرار میگیرد که نسبت به شرایط محیطی نزدیکتر بوده و از عوامل فردی دورتر میشود. به بیان دیگر سبک انتخابی پس از انتخاب تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار میگیرد. علاوه برعوامل ذکر شده، میتوان به عواملی همچون وضعیت اقتصادی- اجتماعی، روانشناختی، و ویژگیهای بدنی و سلامتی در رابطه با انتخاب سبکهای مقابله اشاره کرد (انشل، سوتارسو[16]، 2007). لذا با توجه به این مطالب میتوان پی برد که شناسایی سبک مقابلهای با استرس در ورزشهای مختلف برای کیفیت اجرا و همچنین برای بدست آوردن نتایج بهتر و مداومتر ضروری است. ورزش ووشو از جمله ورزشهای است که ورزشکاران در آن در دو سبک مختلف تمرین کرده و مسابقه میدهند. این ورزش از دو سبک برخوردی و نمایشی تشکیل میشود بدیهی است نیازهای محیطی هر کدام از این سبکها میتواند متفاوت باشد. بنابراین شناسایی سبکهای مقابله با استرس و مقایسه آنها با یکدیگر میتواند در یک نوع ورزش باعث شناسایی اثرات استرس بر اجرا شده و از نتایج میتوان در روانشناسی ورزش و نیز در محیطهای عملی استفاده نمود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0