2 |
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. |
3 |
بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………………………………………………. |
5 |
اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… |
6 |
چهارچوب مفهومی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. |
7 |
اهداف کلی و ویژه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… |
7 |
هدف کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
8 |
اهداف ویژه…………………………………………………………………………………………………………………………………………. |
8 |
سؤالهای کلی و ویژه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. |
8 |
سؤال کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
8 |
سؤالهای ویژه…………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
8 |
تعاریف نظری مفاهیم سازمان یادگیرنده…………………………………………………………………………………………… |
9 |
تعریف نظری اثربخشی سازمانی………………………………………………………………………………………………………… |
10 |
تعاریف عملیاتی مفاهیم سازمان یادگیرنده……………………………………………………………………………………….. |
10 |
تعریف عملیاتی اثربخشی سازمانی…………………………………………………………………………………………………….. |
|
|
|
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش |
|
سازمان یادگیرنده |
12 |
یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
13 |
یادگیری در سطح فردی……………………………………………………………………………………………………………………. |
13 |
یادگیری در سطح تیمی یا گروهی……………………………………………………………………………………………………. |
14 |
یادگیری در سطح سازمان…………………………………………………………………………………………………………………. |
15 |
تعریف و مفهوم یادگیری سازمانی…………………………………………………………………………………………………….. |
16 |
فرایند یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………. |
17 |
انواع یادگیری سازمانی………………………………………………………………………………………………………………………. |
18 |
تعریف و مفهوم سازمان یادگیرنده ……………………………………………………………………………………………………. |
21 |
تاریخچه سازمان یادگیرنده……………………………………………………………………………………………………………….. |
23 |
تفاوت یادگیری سازمانی با سازمان یادگیرنده………………………………………………………………………………….. |
25 |
ویژگیهای سازمان یادگیرنده……………………………………………………………………………………………………………. |
26 |
مزایای بالقوه سازمان یادگیرنده………………………………………………………………………………………………………… |
28 |
تفاوت میان سازمان یادگیرنده با سازمانهای سنتی………………………………………………………………………… |
29 |
سازمان یادگیرنده به عنوان مزیت رقابتی پایدار……………………………………………………………………………….. |
30 |
سازمان یادگیرنده از دیدگاه دیگر صاحبنظران……………………………………………………………………………….. |
30 |
سنگه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
31 |
گاروین………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
31 |
جفارت و مارسیک……………………………………………………………………………………………………………………………… |
32 |
مارکوآرت……………………………………………………………………………………………………………………………………………. |
32 |
آرگریس و شون………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
33 |
واتکینز و مارسیک……………………………………………………………………………………………………………………………… |
34 |
مامفورد……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
|
اثربخشی سازمانی |
35 |
تعریف و مفهوم اثربخشی سازمانی…………………………………………………………………………………………………….. |
36 |
اثربخشی فردی…………………………………………………………………………………………………………………………………… |
36 |
اثربخشی گروهی………………………………………………………………………………………………………………………………… |
36 |
اثربخشی سازمان………………………………………………………………………………………………………………………………… |
37 |
بررسی تاریخی مفهوم مفهوم اثربخشی سازمانی……………………………………………………………………………….. |
39 |
روشهای سنتی برای سنجش اثربخشی سازمانی……………………………………………………………………………… |
40 |
روش مبتنی بر تأمین هدف……………………………………………………………………………………………………………….. |
40 |
روش مبتنی بر تأمین منابع……………………………………………………………………………………………………………….. |
41 |
روش مبتنی بر فرآیند درونی…………………………………………………………………………………………………………….. |
42 |
روشهای نوین برای سنجش اثربخشی سازمانی……………………………………………………………………………….. |
42 |
روش مبتنی بر تأمین رضایت گروههای ذینفع………………………………………………………………………………… |
43 |
روش مبتنی بر ارزشهای رقابتی………………………………………………………………………………………………………… |
45 |
مؤلفههای اثربخشی سازمانی و موارد کاربرد آنها……………………………………………………………………………. |
46 |
معیارها و مقیاسهای اثربخشی سازمانی…………………………………………………………………………………………… |
49 |
تئوریهای اثربخشی سازمانی…………………………………………………………………………………………………………….. |
49 |
دیدگاه لیکرت…………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
50 |
دیدگاه استیرز…………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
51 |
دیدگاه کمپل……………………………………………………………………………………………………………………………………… |
52 |
دیدگاه پارسونز…………………………………………………………………………………………………………………………………… |
|
پیشینه داخلی و خارجی پژوهش |
53 |
پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………………………………………………………. |
58 |
پیشینه خارجی…………………………………………………………………………………………………………………………………… |
61 |
خلاصه فصل دوم……………………………………………………………………………………………………………………………….. |
|
فصل سوم: روش پژوهش |
64 |
روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
64 |
جامعهی مورد پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….. |
64 |
دامنهی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
64 |
نمونه و روش نمونهگیری…………………………………………………………………………………………………………………… |
65 |
ابزار اندازهگیری و روش نمونهگیری دادهها……………………………………………………………………………………….. |
67 |
روایی و پایایی ابزارها…………………………………………………………………………………………………………………………. |
70 |
روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………………………. |
70 |
روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………… |
|
|
|
فصل چهارم: یافتههای پژوهش |
73 |
یافتههای توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………………. |
73 |
توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی آزمودنیها……………………………………………………………………………… |
73 |
جنسیت………………………………………………………………………………………………………………………………………………. |
74 |
سن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… |
75 |
سطح تحصیلات………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
76 |
سابقه خدمت……………………………………………………………………………………………………………………………………… |
79 |
یافتههای استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………………. |
79 |
بررسی طبیعی بودن توزیع نمونهها……………………………………………………………………………………………………. |
79 |
آزمون سؤالهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………… |
79 |
آزمون سؤال اصلی……………………………………………………………………………………………………………………………… |
80 |
آزمون سؤال ویژه اول…………………………………………………………………………………………………………………………. |
81 |
آزمون سؤال ویژه دوم………………………………………………………………………………………………………………………… |
82 |
آزمون سؤال ویژه سوم……………………………………………………………………………………………………………………….. |
|
|
|
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری |
85 |
خلاصه و بحث در مورد یافتههای پژوهش………………………………………………………………………………………….. |
85 |
خلاصه یافتههای سؤال اصلی و بحث در مورد آن……………………………………………………………………………………………… |
86 |
خلاصه یافتههای سؤال ویژه اول و بحث در مورد آن…………………………………………………………………………… |
87 |
خلاصه یافتههای سؤال ویژه دوم و بحث در مورد آن……………………………………………………………………….. |
87 |
خلاصه یافتههای سؤال ویژه سوم و بحث در مورد آن………………………………………………………………………. |
88 |
بحث و نتیجهگیری…………………………………………………………………………………………………………………………….. |
89 |
پیشنهادهای پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………………. |
90 |
پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………. |
92 |
محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………….. |
|
|
|
فهرست جداول |
15 |
جدول 2-1) تعاریف یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………… |
17 |
جدول 2-2) مراحل اصلی فرایند یادگیری سازمانی…………………………………………………………………………. |
20 |
جدول 2-3) سیر تاریخی مفهوم سازمان یادگیرنده…………………………………………………………………………. |
24 |
جدول 2-4) تفاوت یادگیری سازمانی با سازمان یادگیرنده……………………………………………………………… |
29 |
جدول 2-5) تفاوت میان سازمان یادگیرنده با سازمانهای سنتی…………………………………………………… |
37 |
جدول 2-6) سیر تاریخی اثربخشی سازمانی…………………………………………………………………………………….. |
44 |
جدول 2-7) چهار الگوی ارزشهای اثربخشی…………………………………………………………………………………….. |
45 |
جدول 2-8) مؤلفههای اثربخشی سازمانی و عرصههای کاربرد آنها…………………………………………………. |
51 |
جدول 2-9) معیارهای اثربخشی سازمانی از دیدگاه استیرز…………………………………………………………….. |
52 |
جدول 2-10) مؤلفههای مدل اثربخشی سازمانی پارسونز……………………………………………………………….. |
56 |
جدول 2-11 خلاصه پیشینه داخلی………………………………………………………………………………………………….. |
60 |
جدول 2-12 خلاصه پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………………… |
64 |
جدول 3-1) شرکت کنندگان پژوهش به تفکیک دانشکده……………………………………………………………… |
65 |
جدول 3-2) طریقه نمرهگذاری پرسشنامه سازمان یادگیرنده…………………………………………………………. |
65 |
جدول 3-3) ابعاد و نمونه سؤالات پرسشنامه سازمان یادگیرنده……………………………………………………… |
66 |
جدول 3-4) طریقه نمرهگذاری پرسشنامه اثربخشی سازمانی…………………………………………………………. |
66 |
جدول 3-5) نمونه سؤالات پرسشنامه اثربخشی سازمانی………………………………………………………………… |
67 |
جدول 3-6) ضرایب آلفای کرونباخ مؤلفههای سازمان یادگیرنده……………………………………………………. |
68 |
جدول 3-7) ارزش ویژه و درصد واریانس تبیین شدهی عامل استخراج شده درمقیاس سازمان اثربخش……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
69 |
جدول 3-8) تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس و بارهای عاملی برای 8 سؤال سازمان اثربخش……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
70 |
جدول3-9) ضرایب پایایی مقیاس……………………………………………………………………………………………………… |
73 |
جدول 4-1) توزیع و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت……………………………………. |
74 |
جدول 4-2) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن…………………………………………………………. |
75 |
جدول 4-3) توزیع و درصد فراوانی سطح تحصیلات پاسخدهندگان……………………………………………….. |
76 |
جدول 4-4) توزیع و درصد فراوانی سابقه خدمت کارکنان………………………………………………………………. |
77 |
جدول 4-5) آمارههای توصیفی برای مؤلفههای سازمان یادگیرنده…………………………………………………. |
78 |
جدول 4-6) آمارههای توصیفی مربوط به متغیرهای سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی به تفکیک دانشکدهها………………………………………………………………………………………………………………………………. |
79 |
جدول 4-7) نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادههای پژوهش………….. |
79 |
جدول 4-8) بررسی ضریب همبستگی پیرسون بین سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی…………. |
80 |
جدول 4-9) نتایج رگرسیون مؤلفههای سازمان یادگیرنده بر اثربخشی سازمانی در گام آخر………… |
81 |
متغیرهای وارد شده در معادله رگرسیون……t جدول 4-10) ضرایب استاندارد، غیر استاندارد و آمار |
81 |
جدول 4-11) نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه به منظور بررسی میزان برخورداری دانشکدهها از ابعاد سازمان یادگیرنده…………………………………………………………………………………………………………………… |
82 |
جدول 4-12) نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه به منظور بررسی تفاوت نگرش کارکنان نسبت به اثربخشی به تفکیک دانشکده………………………………………………………………………………………………………… |
82 |
جدول 4-13) نتایج آزمون تعقیبی توکی………………………………………………………………………………………….. |
|
|
|
فهرست شکلها |
7 |
شکل 1-1) مدل مفهومی پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. |
23 |
شکل 2-1) خاستگاههای ظهور و تکامل سازمان یادگیرنده…………………………………………………………….. |
28 |
شکل 2-2) تکامل فکری سازمانها…………………………………………………………………………………………………… |
37 |
شکل 2-3) ارتباط بین دیدگاههای اثربخشی……………………………………………………………………………………. |
40 |
شکل 2-4) بخشهای مختلف اثربخشی سازمان……………………………………………………………………………… |
50 |
شکل 2-5) رابطه میان متغیرهای علتی، میانجی و بازده…………………………………………………………………. |
|
|
|
فهرست نمودارها |
69 |
نمودار 3-1) نمودار سنگ ریزهی کتل…………………………………………………………………………………….. |
74 |
نمودار 4-1) نمودار توزیع فراوانی افراد بر حسب جنسیت……………………………………………………………….. |
75 |
نمودار 4-2) نمودار توزیع فراوانی افراد بر حسب سن………………………………………………………………………. |
76 |
نمودار 4-3) نمودار توزیع فراوانی افراد بر حسب میزان تحصیلات………………………………………………….. |
77 |
نمودار 4-4) نمودار توزیع فراوانی افراد بر حسب سابقه خدمت……………………………………………………….. |
|
|
|
فهرست منابع |
93 |
منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
97 |
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. |
|
|
|
پیوستها |
پرسشنامه سازمان یادگیرنده…………………………………………………………………………………………………………………103 |
پرسشنامه اثربخشی سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………104 |
|
|